Reaching Goals

Ingediend door Buell op Zat, 13/03/2010 - 14:52.

21-jarige raw powerlifter (87kg lichaamsgewicht)

PRs:
Squat: 210kg
Bench press: 3x130kg (touch & go)
Deadlift: 2x230kg
Strict press: 100kg

Schema:
Vrijdag: squat (3 - 5 reps), deficit DL (8 - 10 reps), calve raise, plank
Zaterdag: bench press (3 - 5 reps), paused CGBP (8 - 10 reps), pull-ups, curls <- volume dips/MP indien nog fris
Zondag: deadlift (3 - 5 reps), paused FSQ (8 - 10 reps), calve raise, plank

Ja, inderdaad. Na training

Ingediend door Buell op Zon, 13/03/2016 - 20:45.

Ja, inderdaad. Na training wel hongerboost gehad.

Ik heb ook een hongerboost

Ingediend door rho op Zon, 13/03/2016 - 21:49.

Ik heb ook een hongerboost gekregen na mijn training ... van enkele maanden geleden. En die is nog niet over. Mr. Green

Gvt op 60% is met gewenning

Ingediend door Fields op Zat, 19/03/2016 - 23:21.

Gvt op 60% is met gewenning haalbaar.70% is wel het maximum. Bij zwaarder is er toch vormverlies en voelt t ook niet goed meer.
Dus werk eerst naar bv 60% en daarna met de max rust van 30sec-1minuut tussen sets en dan eventueel opbouwen.
Bij mij is het al jaren hetzelfde gewicht en doe dit wekelijks.
Ene week gaat sneller als andere week en zwaarder hoeft voor mij niet.

Vorige week enkel zondag bij

Ingediend door Buell op Vrij, 25/03/2016 - 19:20.

Vorige week enkel zondag bij Javad geweest en wat gedeadlift. Niet veel te vermelden. Vandaag opnieuw de draad opgenomen.
Cycle #2 - week #1 - dag #2

foam roll

Bench press:
3x85kg
3x100kg
6x110kg (7F)
3x120kg

Ging goed. 3e rep met 120 was een zware, maar joker sets horen zo te zijn. Wijdere grip voor mindere ROM. Om die reden ga ik zondag experimenteren met sumo stance bij de deadlift. Idem voor squat.

Strict press:
3x60kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg

Ging OK. Paar snelle sets, paar trage sets door plaatsing van de bar op sleutelbeen in combinatie met achterover wiebelen op squat schoenen.

Je moet normaal wel een rep

Ingediend door rho op Vrij, 25/03/2016 - 19:43.

Je moet normaal wel een rep in de tank houden. Best geen fails tijdens de training. Die helpen je eigenlijk totaal niet verder.
Beter die ene rep reserveren voor een joker-set. Altijd onthouden: het is een training, geen wedstrijd.

Ondanks dat is het toch wel een goeie training na een weekje of zo niet veel gedaan te hebben. Die eerste training is meestal de zwaarste.

Ik weet niet of ik daarmee

Ingediend door Buell op Zat, 26/03/2016 - 11:34.

Ik weet niet of ik daarmee akkoord ga, net zoals bij sommige andere Wendler-adviezen. Het is voor mij moeilijk om niet alles te geven tijdens een training en op voorhand te moeten stoppen. Ik houd het wel in het achterhoofd bij stalling.

Ik heb het ook moeilijk om

Ingediend door rho op Zat, 26/03/2016 - 13:36.

Ik heb het ook moeilijk om niet alles te geven. Maar als je faalt op een rep heb je geprobeerd >100% te geven. Dat is tijdens een training niet nodig. Je hebt daardoor meer tijd en energie nodig om te herstellen. Je maakt dus meer kans om vermoeid te geraken waardoor je trainingseffect minder zal zijn. (ligt er een beetje aan in welke periode van je cycle dat de fail voorkomt) Als je leert in te schatten waar het punt ligt dat je de ene rep wel nog kan maar de volgende maar b.v. 75% kans op slagen heeft weet je ook wanneer te stoppen. Die laatste rep laat je dan achterwegen. Je zal daar heus niet plots een lichte training door hebben afgewerkt.
Het is zaak van hard te trainen, maar ook niet te overdrijven (nogmaals: tenzij je dat overdrijven met opzet in je cyclus inlast). Zo houd je de vermoeidheid onder controle en blijft je over lange termijn progressie maken.
Dat zijn niet enkel Wendler zijn adviezen, maar ook die van b.v. Chad Wesley Smith en Mark Bell.

Ik heb het trouwens zelf mogen ervaren. En ik ga die raad mooi opvolgen. Niet elke keer tot aan het gaatje gaan. Een klein beetje in de tank laten.
Op lange termijn levert dat veel meer op.
Ik heb ook zin om heel snel progressie te boeken. Ik train ook graag als een beest. Maar als ik mijn eigen cycles bekijk valt toch op dat ik nooit lange periodes voluit kan trainen en regelmatig een stop moet inlassen wegens TE moe of kleine blessures (die voortkomen door teveel te zwaar te trainen).
Of je nu goed slaapt of niet. Je moet kijken dat je tegen je maximale herstelvermogen aan traint en niet er over.
Je kan er voor korte tijd over gaan, maar dan enkel als dat zo in de planning staat je je de deload die er op volgt ook ingepland hebt en netjes opvolgt.
Trainen met regelmatig fails betekent volgens mij dat je over de grens zit van het ideale.

Als je het gevoel hebt niet diep genoeg te gaan als je 1 rep in de tank houdt bij de rep-out, doe dan een FSL AMRAP na de rep-out. Dat belast je gestel minder en je zal er toch lekker uitgeput door raken.

Probeer goed je vermoeidheid in de gaten te houden. (grip-strength, snelheid van uitvoering, hoe zwaar voelen de gewichten aan?, ...)

Cycle #2 - week #1 - dag

Ingediend door Buell op Zon, 27/03/2016 - 20:35.

Cycle #2 - week #1 - dag #3

Sumo deadlift:
5x100kg
5x140kg
3x160kg
3x180kg
4x205kg

Javad's barbell is zo glad als die van Hardrocker, volgende keer straps meenemen. Zat naar mijn gevoel meer in.

Squat:
5x100kg
3x140kg
3x180kg
3x180kg
3x180kg
3x180kg
3x180kg

Ging prima. Moest ook 185 zijn ipv 180, maar was niet zeker op succesvol halen 185.

Hardrocker zijn barbell is

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 07:20.

Hardrocker zijn barbell is toch niet glad. De barbells waar ik mee moet trainen zijn een heel stuk gladder. (knurling = 0)
Ik vond die van Hardrocker juist goeie grip geven.
Is die ATX Ram nog beter dan? (qua grip)

Die van Hardrocker gleed

Ingediend door Buell op Ma, 28/03/2016 - 08:44.

Die van Hardrocker gleed toch spontaan uit je handen Sticking out tongue Nog nooit grip issues gehad met ATX ram bar. Blijft altijd in je hand, zelfs zonder kalk. Is in het begin wennen (pijn), maar op den duur wordt dat je standaard.

Ik had daar best veel grip

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 09:28.

Ik had daar best veel grip op, op die van Hardrocker. Maar ik was daar ook serieuze PR's aan het zetten. Dan is grip altijd een probleem.
Als je gladde barbells wil proberen moet je eens in de Fit-lounge komen trainen. Eye-wink
Misschien ook daarom dat mijn DL de laatste tijd niet vooruit wil.

Ik ga eens zagen voor ATX barbells in de gym. Mr. Green De huidige dingen zijn echt versleten.

Heeft zeker invloed op

Ingediend door Buell op Ma, 28/03/2016 - 10:45.

Heeft zeker invloed op deadlift. Op de voorrondes in 2012 deed ik nipt een 230 DL en ik voelde dat de bar uit mijn rechterhand aan het glippen was. Bij Hardrocker gingen de eerste 4 reps met 200 heel moeizaam door grip. Bij Javad idem. Op mijn oudere barbell was grip vaak een probleem, zodanig dat ik gripspecifieke oefeningen deed enkel en alleen voor deadlift.

Knurling zoals op een TPB, ATX ram bar, Eleiko/Leoko/Ivanko is standaard in PL, gelukkig. Bij strongman kan je het probleem van amper knurling oplossen via straps. Is echt wel een verschil voor gripnoobs zoals ik. Zal minder zo zijn voor een gripmeister als Javad waarschijnlijk.

Dat het invloed heeft is me

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 11:25.

Dat het invloed heeft is me zeker en vast al opgevallen. Ook bij het squatten is het een nadeel. Zo'n gladde barbell blijft echt veel minder goed liggen als je wat aan het zweten bent. En bij het benchen glijden je handen verder naar buiten als je bij zware reps geen magnesium gebruikt.

Damn, dan moet jij wel met

Ingediend door Buell op Ma, 28/03/2016 - 12:42.

Damn, dan moet jij wel met erg gladde baren liften Sticking out tongue Can't imagine, mind is blown

Er zit zo goed als geen

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 15:28.

Er zit zo goed als geen knurling meer op. Suckt echt. Sad

Mijn Barbell ligt al +- 3

Ingediend door Glenn VdB op Ma, 28/03/2016 - 15:50.

Mijn Barbell ligt al +- 3 jaar in weer en wind buiten.
Beste is er ook af van de knurling.
In begin was dat een bitch maar stillekes aan gaat uw grip daar zich wel aan aanpassen.

Zulke baren van technogym. Dan kan je beter een dildo nemen, hebbe meer grip

Cycle #2 - week #1 - dag

Ingediend door Buell op Ma, 28/03/2016 - 18:47.

Cycle #2 - week #1 - dag #4

Strict press:
3x55kg
3x65kg
6x75kg

Niet echt iets te vermelden, ging goed

Bench press:
5x90kg
3x110kg
3x110kg
3x110kg
3x110kg
3x110kg

Ging vlot dankzij wide grip en een wijde voetenstand, is een pak stabieler, moet ik zo houden

Ik denk dat ik het al ooit

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 18:57.

Ik denk dat ik het al ooit gevraagd heb ... maar doe je geen verdere assistentie of vermeld je die gewoonweg niet?

Het stond ingepland maar

Ingediend door Buell op Ma, 28/03/2016 - 19:08.

Het stond ingepland maar vaak komt het er niet van. Assistance is maar assistance, vind ik.

Natuurlijk zijn de main

Ingediend door rho op Ma, 28/03/2016 - 19:23.

Natuurlijk zijn de main oefeningen belangrijker. Maar ik heb soms toch nut gehad van wat aandacht aan assistentie.
Als de tijd je ontbreekt laat je ze uiteraard beter achterwegen dan je hoofdzaak halfslachtig af te handelen om je extra oefeningen er nog bij te krijgen.

Cycle #2 - week #2 - dag

Ingediend door Buell op Vrij, 01/04/2016 - 19:09.

Cycle #2 - week #2 - dag #1

Squat:
5x100kg
5x140kg
5x160kg
5x175kg (belt)

Opwarming tot en met 160 ging vrij stroef, werkset ging beter.

Deadlift:
5x180kg (belt)
5x180kg (belt)
5x180kg (belt)
5x180kg (belt)
5x180kg (belt)

Heel vlot. Conventional deze keer.

Beter opwarmen. Logisch dat

Ingediend door rho op Vrij, 01/04/2016 - 19:53.

Beter opwarmen. Eye-wink
Logisch dat de DL dan beter gaat. Heb ik meestal ook. Als er energie genoeg is dan is de squat een goeie opwarming voor de DL en andersom.

Cycle #2 - week #2 - dag

Ingediend door Buell op Ma, 04/04/2016 - 18:50.

Cycle #2 - week #2 - dag #2

Bench press niet gedaan want dagje gevoetbald (lol, cardio). Sinds die dag pijn in linkerheup. Soms met vrij grote steken. Op 2 dagen tijd is dit verminderd maar het is toch nog aanwezig. Ook nog bal in gezicht gekregen -> bijna doodgebloed uit neus en gezicht Exclamation

Cycle #2 - week #2 - dag #3

Deadlift:
5x100kg
5x150kg
5x170kg
5x190kg

Beltless, ging vlot. Heup vindt dit OK, in tegenstelling tot buigen.

Squat:
Gestopt na uitracken want linkerheup

Klote van je heup. Voetbal

Ingediend door rho op Din, 05/04/2016 - 06:48.

Klote van je heup. Sad
Voetbal is wel een van de sporten waar de meeste blessures uit voortkomen. Maar af en toe wel eens leuk om te spelen. Ook die bloederige gezichten erbij zijn altijd tof ... wacht ... Sticking out tongue

Quote: Klote van je heup. Voetbal

Ingediend door Woopy op Din, 05/04/2016 - 10:38.
rho schreef:
Voetbal is wel een van de sporten waar de meeste blessures uit voortkomen.

Klopt, en toch zijn de reacties:

- Ik speel voetbal
- Tof, welke ploeg? Welk niveau? Al lang?

- Ik train met gewichten
- Ooooeeeeh en geen blessures?

People... Smiling

+1Ik snap die reacties ook

Ingediend door rho op Din, 05/04/2016 - 12:33.

+1
Ik snap die reacties ook nooit.
Nog zo eentje:
- En waarom wil je eigenlijk zo sterk worden? Dat heeft toch geen nut. Je hebt die kracht nooit echt nodig.

Dan vraag ik altijd waarom zij zo snel mogelijk 200km willen fietsen of wat er zo nuttig is aan een bal weg stampen van zodra je hem met alle moeite bemachtigd hebt.

Quote: +1Ik snap die reacties ook

Ingediend door Pro Curler op Din, 05/04/2016 - 14:51.
rho schreef:
+1
Ik snap die reacties ook nooit.
Nog zo eentje:
- En waarom wil je eigenlijk zo sterk worden? Dat heeft toch geen nut. Je hebt die kracht nooit echt nodig.

Ik train om potten confituur te kunnen openen.

Quote: Quote: +1Ik snap die reacties ook

Ingediend door rho op Din, 05/04/2016 - 15:44.
Pro Curler schreef:
rho schreef:
+1
Ik snap die reacties ook nooit.
Nog zo eentje:
- En waarom wil je eigenlijk zo sterk worden? Dat heeft toch geen nut. Je hebt die kracht nooit echt nodig.

Ik train om potten confituur te kunnen openen.

Als dat niet nuttig is dan weet ik het ook niet meer.
Met een voetbal krijg je die pot nooit open.

Als je die bal er hard

Ingediend door Woopy op Din, 05/04/2016 - 22:09.

Als je die bal er hard genoeg tegen trapt wel. Terug sluiten is dan wel wat trickier...

En de confituur van de grond

Ingediend door rho op Woe, 06/04/2016 - 06:28.

En de confituur van de grond schrapen voor dat je'm op de boterham smeert is ook niet zo lekker, lijkt me.