Woopy squat soms

Ingediend door Woopy op Woe, 06/08/2008 - 19:05.

Trainingsgeschiedenis:
- Begonnen met trainen als 50kg wegend ventje dat wat zwaarder wou worden met als doel 60kg te wegen.
- Uiteindelijk uitgekomen op 70kg en toen in een lichte strongman wedstrijd terechtgekomen. Het competitiegegeven en de sport op zich bevielen me, dus ben ik me vanaf dat moment op strongman gaan richten.
- Strongman wedstrijden beginnen doen, zelf trainingen beginnen geven. Na enkele jaren een redelijk niveau binnen Belgisch niveau kunnen halen, al was het al van begin af aan duidelijk dat mijn lengte een groot nadeel is in deze sport.
- Tijdens het "off season" af en toe powerliftingwedstrijden meegedaan. Al snel gemerkt dat ik hier in vergelijking met het Belgisch niveau niet slecht in ben.
- Terechtgekomen bij een goede powerlifting coach en de beslissing gemaakt om me voortaan op powerlifting te richten met nog enkele strongman oefeningen ter ondersteuning.
- Ondertussen blijven verder werken aan het doel om de ultieme Pokémon trainer te worden.

Korte termijn doelen:
- 2xBW front squat
- 120kg log lift
- 240kg deadlift

edit:
Compilatie van het begin van mijn trainingen tot voorjaar 2011: http://www.youtube.com/watch?v=Y4ndVQmLkc4

Goeie comeback indeed

Ingediend door psycomantje op Din, 11/07/2017 - 21:27.

Goeie comeback indeed

Dacht nog mee te front

Ingediend door Woopy op Din, 11/07/2017 - 21:42.

Dacht nog mee te front squatten met Nicolas die dat na zijn squats ging doen, maar ik ging nog even moeten wachten en na die paused squats was het eigenlijk wel goed geweest Sticking out tongue

Volgende reis, met het gezinnetje, is er al binnen minder dan 3 weken (30ste vertrekken) en gaat 2 weken duren, dus in die 3 weken dat ik nu heb, moet ik niet teveel vooruitgang verwachten die na die 2 weken niet weer weg gaat zijn. Plan is om gewoon wat trainingen als dit te doen, waar ik 1 of 2 oefeningen uitkies die ik graag wil doen en dat doen tot het goed geweest is. Donderdag bench of press ofzo wsl, en hex bar deadlift wil ik ook graag nog eens doen een van de komende.

Quote: Squat5 x 60kg5 x 60kg5 x

Ingediend door Hardrocker op Woe, 12/07/2017 - 08:34.
Woopy schreef:
Squat
5 x 60kg
5 x 60kg
5 x 60kg
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg
3 x 130kg
3 x 130kg
3 x 130kg (Vrij stevig al)
3 x 150kg
3 x 150kg
3 x 150kg (Pittig. Maar tevreden met dit als comeback na 3 weken stilliggen)

Paused squat
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg

Woopy doet de naam van zijn blog alle eer aan Laughing out loud

Voor mijn uitstapje naar

Ingediend door Woopy op Woe, 12/07/2017 - 09:20.

Voor mijn uitstapje naar Moskou wat last beginnen krijgen in mijn rechter elleboog. Voelt als het gewricht dat lastig doet, niet de pezen. Pijn als ik mijn arm strekte, ook zonder er last op te zetten. Arm uitstrekken om de versnellingspook te gaan zoeken was bv pijnlijk. Dit was na al een tijdje niet getraind te hebben, dus dat lijkt mij de oorzaak niet. Kleine knee sleeve in de auto gevonden en die gedragen en er nog mee het vliegtuig op gestapt. De volgende dag beter en daarna geen last meer. Eergisteren ofzo is het terug lichtjes beginnen opkomen. In die tijd dus ook nog geen enkele training gedaan. Nu terug met die knee sleeve rond mijn elleboog. Iets heel vreemd dus. Hoop dat het nu even snel weer weg is als vorige keer... Ook geen idee of ik er last van zou hebben in een training.

Quote: Voor mijn uitstapje naar

Ingediend door Hardrocker op Woe, 12/07/2017 - 09:28.
Woopy schreef:
Voor mijn uitstapje naar Moskou wat last beginnen krijgen in mijn rechter elleboog. Voelt als het gewricht dat lastig doet, niet de pezen. Pijn als ik mijn arm strekte, ook zonder er last op te zetten. Arm uitstrekken om de versnellingspook te gaan zoeken was bv pijnlijk. Dit was na al een tijdje niet getraind te hebben, dus dat lijkt mij de oorzaak niet. Kleine knee sleeve in de auto gevonden en die gedragen en er nog mee het vliegtuig op gestapt. De volgende dag beter en daarna geen last meer. Eergisteren ofzo is het terug lichtjes beginnen opkomen. In die tijd dus ook nog geen enkele training gedaan. Nu terug met die knee sleeve rond mijn elleboog. Iets heel vreemd dus. Hoop dat het nu even snel weer weg is als vorige keer... Ook geen idee of ik er last van zou hebben in een training.

Woopy begint tekens van ouderdom te vertonen Sticking out tongue

De gevolgen van jarenlang

Ingediend door Woopy op Woe, 12/07/2017 - 09:30.

De gevolgen van jarenlang hard te werken :'(

Quote: Quote: Voor mijn uitstapje naar

Ingediend door rho op Woe, 12/07/2017 - 09:32.
Hardrocker schreef:
Woopy schreef:
Voor mijn uitstapje naar Moskou wat last beginnen krijgen in mijn rechter elleboog. Voelt als het gewricht dat lastig doet, niet de pezen. Pijn als ik mijn arm strekte, ook zonder er last op te zetten. Arm uitstrekken om de versnellingspook te gaan zoeken was bv pijnlijk. Dit was na al een tijdje niet getraind te hebben, dus dat lijkt mij de oorzaak niet. Kleine knee sleeve in de auto gevonden en die gedragen en er nog mee het vliegtuig op gestapt. De volgende dag beter en daarna geen last meer. Eergisteren ofzo is het terug lichtjes beginnen opkomen. In die tijd dus ook nog geen enkele training gedaan. Nu terug met die knee sleeve rond mijn elleboog. Iets heel vreemd dus. Hoop dat het nu even snel weer weg is als vorige keer... Ook geen idee of ik er last van zou hebben in een training.

Woopy begint tekens van ouderdom te vertonen Sticking out tongue

Dan ben ik tenminste niet de enige.

Wel klote uiteraard.

Quote: De gevolgen van jarenlang

Ingediend door rho op Woe, 12/07/2017 - 09:33.
Woopy schreef:
De gevolgen van jarenlang hard te werken :'(

Mr. Green

Heb eigenlijk eerder het

Ingediend door Woopy op Woe, 12/07/2017 - 09:42.

Heb eigenlijk eerder het vermoeden dat het net komt door een hele tijd niet te trainen. Dat is meestal de periode dat alle pijntjes ineens naar boven komen. Ik zal het weten na de volgende (bench) press training.

Quote: Heb eigenlijk eerder het

Ingediend door Hardrocker op Woe, 12/07/2017 - 09:52.
Woopy schreef:
Heb eigenlijk eerder het vermoeden dat het net komt door een hele tijd niet te trainen. Dat is meestal de periode dat alle pijntjes ineens naar boven komen. Ik zal het weten na de volgende (bench) press training.

Mr. Green Mr. Green Mr. Green mijn lijf doet altijd pijn: als ik train en ook als ik niet train Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Ik voel mijn elleboog niet

Ingediend door rho op Woe, 12/07/2017 - 09:55.

Ik voel mijn elleboog niet of bijna niet als ik DL. Maar een fles water vastpakken met gestrekte arm ... ho maar! Pijnlijke zaak.
Dus het kan wel eens goed meevallen tijdens een training.

Weet je eigenlijk wat het juist is? Ontsteking van een slijmbeurs?

Het heeft vorige keer maar

Ingediend door Woopy op Woe, 12/07/2017 - 09:58.

Het heeft vorige keer maar een dag of 2 geduurd en is nu ook pas net begonnen, dus heb er nog niet laten naar kijken. Geen flauw idee. Iets dat ik nog niet gehad heb alleszins. Zeker geen peesontsteking.

Al goed dat het geen pees

Ingediend door rho op Woe, 12/07/2017 - 10:00.

Al goed dat het geen pees is. Dat kan lang duren, zoals je al ooit ontdekt hebt.

Quote: Het heeft vorige keer maar

Ingediend door Hardrocker op Woe, 12/07/2017 - 10:02.
Woopy schreef:
Het heeft vorige keer maar een dag of 2 geduurd en is nu ook pas net begonnen, dus heb er nog niet laten naar kijken. Geen flauw idee. Iets dat ik nog niet gehad heb alleszins. Zeker geen peesontsteking.

ontsteking die opkomt door decompressie???

ik merk ook vaak dat ik tijdens een periode van stress en slaaptekort niet ziek wordt maar wel erna, als ik wat kan slapen en ontspannen.

Misschien is dit hetzelfde? ik denk dat Rho dat ook wel eens ervaart, opvlakkeringen van pijnlijke peesjes en gewrichten in een periode van rust (Rho, correct me if wrong)

De laatste tijd heb ik dat

Ingediend door rho op Woe, 12/07/2017 - 10:07.

De laatste tijd heb ik dat minder maar ik heb het wel enkele keren ervaren ja.

Elleboog lijkt vandaag

Ingediend door Woopy op Don, 13/07/2017 - 08:51.

Elleboog lijkt vandaag alweer helemaal ok te zijn. Zeer speciaal.

Quote: Elleboog lijkt vandaag

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/07/2017 - 09:07.
Woopy schreef:
Elleboog lijkt vandaag alweer helemaal ok te zijn. Zeer speciaal.

De elleboog lijkt op zij eigenaar: zeer speciaal indeed Mr. Green Mr. Green

Benen daarintegen zijn

Ingediend door Woopy op Don, 13/07/2017 - 09:28.

Benen daarintegen zijn precies versteend. Trap op en af deze ochtend was fijn. Chance dat ik dat elke ochtend maar 2 keer doe... Sticking out tongue Fijn zo squatten na een goeie tijd stilgelegen te hebben Smiling

Ja, dat is een heel

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 09:48.

Ja, dat is een heel interessante ervaring als je squat na een hele tijd niet gesquat te hebben.
Vorige week begonnen met gewoon BW squats. Ik had trillende benen na een 5x8. Ik kon de trap bijna niet meer af.
Ondertussen is dat geen probleem meer, maar die eerste keer is echt gewoon brutaal.
Ik kan dus wel geloven dat de beentjes bij jou de komende dagen een beetje gaan protesteren. Mr. Green

Quote: Ja, dat is een heel

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/07/2017 - 09:54.
rho schreef:
Ja, dat is een heel interessante ervaring als je squat na een hele tijd niet gesquat te hebben.
Vorige week begonnen met gewoon BW squats. Ik had trillende benen na een 5x8. Ik kon de trap bijna niet meer af.
Ondertussen is dat geen probleem meer, maar die eerste keer is echt gewoon brutaal.
Ik kan dus wel geloven dat de beentjes bij jou de komende dagen een beetje gaan protesteren. Mr. Green

Ik kan haast niet wachten hoe die van mij gaan aanvoelen na zo een 6 à 7 maanden van geen squat gedaan te hebben Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Quote: Quote: Ja, dat is een heel

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 09:56.
Hardrocker schreef:
rho schreef:
Ja, dat is een heel interessante ervaring als je squat na een hele tijd niet gesquat te hebben.
Vorige week begonnen met gewoon BW squats. Ik had trillende benen na een 5x8. Ik kon de trap bijna niet meer af.
Ondertussen is dat geen probleem meer, maar die eerste keer is echt gewoon brutaal.
Ik kan dus wel geloven dat de beentjes bij jou de komende dagen een beetje gaan protesteren. Mr. Green

Ik kan haast niet wachten hoe die van mij gaan aanvoelen na zo een 6 à 7 maanden van geen squat gedaan te hebben Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Dat kan heel gezellig worden! Mr. Green
Vandaar dat ikzelf heel rustig ga beginnen. Ik wil liever niet 1x gaan trainen om dan een week niet te kunnen gaan wegens teveel spierpijn.

Quote: Quote: Quote: Ja, dat is een heel

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/07/2017 - 10:13.
rho schreef:
Hardrocker schreef:
rho schreef:
Ja, dat is een heel interessante ervaring als je squat na een hele tijd niet gesquat te hebben.
Vorige week begonnen met gewoon BW squats. Ik had trillende benen na een 5x8. Ik kon de trap bijna niet meer af.
Ondertussen is dat geen probleem meer, maar die eerste keer is echt gewoon brutaal.
Ik kan dus wel geloven dat de beentjes bij jou de komende dagen een beetje gaan protesteren. Mr. Green

Ik kan haast niet wachten hoe die van mij gaan aanvoelen na zo een 6 à 7 maanden van geen squat gedaan te hebben Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Dat kan heel gezellig worden! Mr. Green
Vandaar dat ikzelf heel rustig ga beginnen. Ik wil liever niet 1x gaan trainen om dan een week niet te kunnen gaan wegens teveel spierpijn.

dat bestaat niet!!!!!!

kan wel zijn dat ik zonder het gewicht van de barbel niet zakken kan en met de tranen in de ogen zal staan van de pijn na 1 rep, maar dat is nog altijd geen reden om mijn vette reet niet naar HNS te slepen!!!

NO PAIN, NO GAIN!!!!!

Ik heb ooit meer dan een

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 10:27.

Ik heb ooit meer dan een week zoveel spierpijn gehad dat ik gewoon niet KON gaan trainen, ook al had ik dat gewild. Ik breek wel erg moeilijk melkzuur af, dus dat speelt wel mee. Maar als je te ver gaat kan je wel degelijk zoveel spierpijn hebben dat trainen het laatste is dat er in je hoofd opkomt.

Quote: Ik heb ooit meer dan een

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/07/2017 - 10:38.
rho schreef:
Ik heb ooit meer dan een week zoveel spierpijn gehad dat ik gewoon niet KON gaan trainen, ook al had ik dat gewild. Ik breek wel erg moeilijk melkzuur af, dus dat speelt wel mee. Maar als je te ver gaat kan je wel degelijk zoveel spierpijn hebben dat trainen het laatste is dat er in je hoofd opkomt.

Toen ik na jaren van stilgelegen te hebben terug aktief ben geworden op Bstrong had ik zoveel spierpijn na mij 1ste training dat ik letterlijk een kwartier nodig heb gehad om mijn traininsgkleren aan te doen en tot in de garage te strompelen, nog eens een kleine 10 minuutjes nodig gehad om mijn gewichten van op de grond te krijgen (is niet gelukt, godzijdank lagen er op schijven op een een tuinzetel, daar kon ik wel aan, en dan die squat Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green
(PS: die ochtend uit bed geraken en van op het 1ste verdiep afgeraken was ook een uitdaging gehuld in een wereld van pijn Evil Evil Evil )

opwarming was maximaal 1/4 squats, dieper ging niet, dan maar gewicht op de baar en daarmee kon ik diep genoeg geraken Shocked Shocked Shocked PIJN, maar echt PIJN!!! en dan moest ik nog terug omhoog Evil Evil Evil Evil

Zolang de gewrichten niet ontstoken staan en de spieren niet anderhalve keer zo dik staan van het bloed, melkzuur en ontsteking kan ik ALTIJD trainen Evil Evil Mr. Green Mr. Green Evil Evil

Hardrocker modus ON, Lekker verstierde blik in de oogjes, mentaal opgefokt en klaar om indien nodig iemand kapot te maken moest die tussen mij en mijn doel komen en dan HOPLA: dwars door de pijngrens

En dan iset enkel nog een kwestie van na het terug racken van de barbel om niet flauw te vallen of om de maaginhoud te verliezen Mr. Green Mr. Green Cool Cool Evil Evil Mr. Green Mr. Green

Meestal, zelfs bij erge

Ingediend door Woopy op Don, 13/07/2017 - 10:53.

Meestal, zelfs bij erge spierpijn, gaat dat al beter na een goeie opwarming. Heb ook wel al eens gehad dat mijn benen helemaal begonnen te verkrampen bij het deadliften toen mijn benen nog stijf waren van squats eerder in de week, en toen hielp wat extra opwarmen inderdaad bitter weinig Sticking out tongue

De vraag is: is dat nuttig?

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 10:53.

De vraag is: is dat nuttig? Zorg je voor gains of voor verlies?
Naar alles wat ik nu weet lijkt me dat echt niet verstandig. Met spierpijn trainen is geen slecht idee, maar ook daar zijn grenzen aan.
Die vraag: "Is dat nuttig?" Is de belangrijkste vraag die je je kan stellen als je wil trainen met een doel.

Gohja, stijve benen hebben

Ingediend door Woopy op Don, 13/07/2017 - 11:00.

Gohja, stijve benen hebben wil niet altijd zeggen dat ze nog niet voldoende hersteld zijn. Net als dat niet-stijve benen hebben niet wil zeggen dat ze wel hersteld zijn. Kan zijn dat je na lang niet getraind te hebben een week met stijve benen loopt terwijl je niet eens zo superzwaar getraind hebt. Anderzijds als je terug wat in het trainingsritme zit, kan je na een zware squattraining amper stijf zijn, maar dat wil dan ook niet zeggen dat je het de volgende dag nog maar eens moet overdoen Smiling

Met stijve benen trainen doe

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 11:06.

Met stijve benen trainen doe ik ook.
Maar waar Hardrocker en ik het over hadden is wel een stapje verder dan stijve benen hebben.

Het klopt inderdaad dat mate van stijfheid/pijn niet echt een mate is van nut van een training of dat het verstandig is om te trainen of niet.
Na een tijdje heb ik nog nauwelijks enige echte last in de spieren, hoewel ik zeker niet altijd hersteld ben van een stevige training.

Quote: Met stijve benen trainen doe

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/07/2017 - 11:15.
rho schreef:
Met stijve benen trainen doe ik ook.
Maar waar Hardrocker en ik het over hadden is wel een stapje verder dan stijve benen hebben.

Het klopt inderdaad dat mate van stijfheid/pijn niet echt een mate is van nut van een training of dat het verstandig is om te trainen of niet.
Na een tijdje heb ik nog nauwelijks enige echte last in de spieren, hoewel ik zeker niet altijd hersteld ben van een stevige training.

mijn beentjes waren de avond na mijn marteltraining al veel beter, en de dag nadien haast geen last.

die pijn was denk ik puur het gevolg van melkzuur, bloed doorjagen werkte prima. ik denk dat ik vrij extreem reageer op melkzuur (had dat vroeger toen ik nog met de fiets reed ook)

LET WEL: ik doe dat NOOIT als de pijn op de gewrichten of pezen zit. Maar als die spieren gewoonweg niet kunnen plooien van kramp en melkzuur, dan heb ik geen genade: gewicht in de nek en zakken!!!! wel opletten dat je dan mooi langzame en gecontroleerde squats doet of je scheurd een spier in de plaats van ze tegen haar wil in in beweging te zetten.

idem met de chest: soms kan ik met moeite aan mijn stuur, is schakelen in de wagen echt afzien, soms zelfs bijna onmogelijk. niets beter om dan op die bank te gaan liggen en gewoonweg de volgende set te starten

(PS: als kanttekening wel meegeven dat die gewichten verre van mijn max op dat moment liggen. De limiterende factor is niet de brute macht maar wel de spieren die dat alles niet gewoon zijn en daarom als reactie maar verkrampen en melkzuur aan de lopende band te produceren. ALS de training submaximaal wordt doe ik dergelijke shit NOOIT, da's om miserie vragen Laughing out loud zelfs voor mijn doen Mr. Green Mr. Green Mr. Green )

Als ik echt veel pijn heb

Ingediend door rho op Don, 13/07/2017 - 11:43.

Als ik echt veel pijn heb dan ben ik er nooit na een dag of enkele dagen vanaf. Ik werk melkzuur echt heel slecht weg. Dat duurt dagen tot meer dan een week bij mij.
Toen ik nog vaak ging fietsen was mijn lactaat gehalte in het bloed in rust hoger dan het zou mogen zijn tijdens een normale training aan lage intensiteit. Dat is gewoon melkzuur opgestapeld door 3x per week een training aan lage intensiteit te doen.
In normale gevallen breek je dat al tijdens die trainingen voor een heel groot deel af. Bij mij stapelt zich dat dus gewoon op.
Vandaar dat ik altijd zware benen heb als ik train. Altijd.
Pas na enkele weken inactiviteit gaat dat weg.
In mijn bovenlichaam heb ik dat niet of veeeeeeeeeeel minder.