Oldtimer switching to Wendler 5/3/1 Boring but Big.

Ingediend door Oldtimer op Din, 15/02/2011 - 21:02.

[h]Update:
Op 25 augustus 2013 tijdelijk overgestapt naar een ander schema, bekend als het 'Wendler 531' systeem.
Ik verwacht, dat dit nieuwe schema een minder grote aanslag zal plegen op mijn recuperatie, vergeleken met 'Starting Strenght' van Rippetoe.

Hoi allemaal,

Om al het jeugdige overmoed op deze site te compenseren, heb ik gemeend mij ook aan te melden.
Ik ben vandaag 63 jaar geworden en het leek me wel een geschikte dag om een blog te starten.

Al jaren doe ik aan fitness (gewichttraining), in het begin van de jaren 80 bij een fitness centrum, later ben ik thuis gaan trainen.
Vorig jaar woog ik 105 kg bij een lengte van 1,77 meter, reden voor mij om flink wat kilo's kwijt te raken en dus is mijn gewicht nu 88 kg.

Omdat je behalve je kilo's ook spierweefsel verliest ben ik nu van plan starting strength op te pakken van Rippetoe, het standaard schema met de power cleans.

Deze site is voor mij vooral van belang, door het relatief grote aantal aanwezige Rippetoe aanhangers, waardoor ik me snel zal kunnen inleven en op positieve wijze steun en advies kan verwachten van mede "starting strength" beoefenaren.

wat betreft het niveau van de oefeningen het volgende:

omdat de press, deadlift en power clean voor mij nieuw aan te leren oefeningen zijn, heb ik het hele niveau naar beneden bijgesteld.
Voorheen deed ik wel de benchpress en squat, maar om in het schema van "starting strength" in balans te houden, ben ik 3 weken geleden alle oefeningen met een lege barbell begonnen, dus ook de "worksets" (3x5) met een lege barbell van 20 kg.

Bij het starten van deze blog deed ik:

Workout A:
squat
40 kg 3x5

Benchpress
30 kg 3x5

deadlift
40 kg 1x5

Workout B:
squat
42,5 kg 3x5

press
30 kg 3x5

power clean
30 kg 5x3

Het zijn nog steeds lichte workouts, maar dat zal na een paar maanden wel anders zijn Roll Eyes

Hopelijk lukt het mij, om de progressie zo lang mogelijk vol te houden, en daarbij kan opbouwende kritiek of goede raad zeer van pas komen.

groeten,
oldtimer

Schema wat aangepast, ik zie

Ingediend door Rybeara op Din, 13/05/2014 - 08:25.

Schema wat aangepast, ik zie dat je de laatste trainingen, ub en lb wat mixed in je trainingen.
Normaal had in je training na de squats 1 of andere DL variant op volume aan bod gekomen.

Mijn trainingen zijn nu

Ingediend door Oldtimer op Din, 13/05/2014 - 14:25.

Mijn trainingen zijn nu onregelmatig van opbouw en planning.
Mijn vrouw is al geruime tijd ziek en moet geopereerd worden, waarbij de linker schildklier wordt verwijderd.
Er zijn dus nu andere prioriteiten, waardoor de trainingen 'even' niet meer belangrijk zijn.
Verder heb ik in deze tijd van het jaar minder motivatie omdat er altijd wel tuinwerk valt te doen en wij vrije tijd buitenshuis ook belangrijk vinden.
In het najaar heb ik dan weer zin de trainingen op te pakken omdat dan de andere activiteiten (kamperen, vakantie en tuinwerk) gestopt of verminderd zijn.

Wat de trainingen betreft werk ik nog wel de Wendler dagen in volgorder af, maar kies dan zelf het assist gedeelte, welke ik op dat moment wil doen.
Het 4 daags weekschema is dus min of meer omgezet in een 1 a 2x per week schema, waarbij de compounds volgens de Wendler opbouw uitgevoerd worden, aangevuld met wat er in mij opkomt.

Volledig begrijpelijk,

Ingediend door Rybeara op Din, 13/05/2014 - 16:23.

Volledig begrijpelijk, prioriteiten stellen in het leven is belangrijk.
Veel sterkte voor je vrouw trouwens, hopelijk mag ze terug de oude zijn na de ingreep.

Veel sterkte voor u en uw

Ingediend door Red_G92 op Woe, 14/05/2014 - 18:25.

Veel sterkte voor u en uw vrouw.
Er zijn inderdaad belangrijker dingen in het leven die voor de hobby's komen.

Bedankt voor jullie reacties.

Ingediend door Oldtimer op Woe, 14/05/2014 - 22:41.

Bedankt voor jullie reacties.

OH.Press & Deadlift, cycle 8, week 3, Wendler 5/3/1 - BBB

Ingediend door Oldtimer op Din, 20/05/2014 - 18:39.

Al een tijdje geen training gedaan, dus in volgorder vanmiddag de OH.Press day en Deadlift day gedaan.

Hometrainer: 8 minuten.

OH. Press: (strict, standing)
8x 20kg. (WU)
8x 22,5kg. (WU)
5x 25kg. (WU)
5x 27,5kg. (WU)
5x 30kg. (WU)
5x 32,5kg. (WU)
5x 35kg. (WU)
5x 37,5kg. (WU)
5x 40kg. (WU)
5x 42,5kg.
5x 45kg.
5x 50kg. (dit had een set van 3 reps moeten zijn.
0x 55kg. (hier een fail omdat de laatste rep bij 50kg. moeizaam ging.

Deadlift: (pronated grip)
6x 40kg. (WU)
5x 57,5kg. (WU)
5x 70kg, (WU)
3x 85kg. (WU)
5x 105kg.
3x 120kg.
4x 135kg. (rep-out, + belt)

Wel een goeie traing, gezien de intervallen tussen de trainingen, wel jammer van de fail bij de OH.Press
Op de deadlift is de 4x 135kg. een PR. Powertraining

Allereerst een goed verloop

Ingediend door Buell op Zon, 01/06/2014 - 11:22.

Allereerst een goed verloop van de operatie en herstel gewenst aan je vrouw, Oldtimer. Dat je het trainen niet volledig laat vallen is knap, getuigd van goeie planning. Bijna 140kg (3 plates) op de deadlift, mooi!

ik zie mijn pa over 3 jaar

Ingediend door Hardrocker op Don, 26/06/2014 - 20:49.

ik zie mijn pa over 3 jaar geen zulke deadlift neerzetten.

RESPECT

Bedankt, op dit moment ben

Ingediend door Oldtimer op Don, 26/06/2014 - 21:46.

Bedankt, op dit moment ben ik met mijn vrouw op vakantie, na haar operatie, waarbij haar linker schildklier met de aanhechting volledig werd weg genomen waren we daar wel aan toe.
Ook de maanden voor haar operatie was voor ons een spannende tijd omdat een ergere ziekte niet uitgesloten was.
Gelukkig zet het herstel goed door en zijn de dagelijkse zaken nog niet weer aan de orde.
De training zal ik tzt weer oppakken, waarbij ik hopelijk niet teveel aan kracht zal hebben ingeleverd.
Op dit moment heeft het echter niet zo'n prioriteit en heb ik nog niet de motivatie er zo snel mogelijk weer aan te beginnen

Vanaf 1 november weer

Ingediend door Oldtimer op Ma, 22/09/2014 - 17:43.

Vanaf 1 november weer trainen, op dit moment nog steeds vakantie en in afwachting op de komst van de 4e kleindochter.
Kijk af en toe wel naar jullie vorderingen, al was het alleen maar om te weten wie ik het eerst zal moeten passeren. Mr. Green

Quote: Vanaf 1 november weer

Ingediend door Hardrocker op Din, 23/09/2014 - 07:30.
Oldtimer schreef:
Kijk af en toe wel naar jullie vorderingen, al was het alleen maar om te weten wie ik het eerst zal moeten passeren. Mr. Green

Kom maar op!!!! Powertraining catch me if you can!!! Powertraining Powertraining

Quote: Vanaf 1 november weer

Ingediend door Rybeara op Ma, 20/10/2014 - 15:05.
Oldtimer schreef:
Vanaf 1 november weer trainen, op dit moment nog steeds vakantie en in afwachting op de komst van de 4e kleindochter.
Kijk af en toe wel naar jullie vorderingen, al was het alleen maar om te weten wie ik het eerst zal moeten passeren. Mr. Green

Proficiat Smiling

Ik begin half november weer met trainen, lig ook al 3maanden stil.
De honger naar het ijzer is er niet geheel, maar wil het sporten binnenkort wel weer opnemen.

Quote: OH.Press & Deadlift, cycle 8, week 3, Wendler 5/3/1 - BBB

Ingediend door rho op Din, 21/10/2014 - 12:21.
Oldtimer schreef:
Op de deadlift is de 4x 135kg. een PR. Powertraining

Jij zet nog een PR neer en je bent een heel stuk ouder dan mezelf (met veel respect gezegd!).
Nu zie ik het helemaal zitten!!
Moet ik ook kunnen. Laughing out loud

Inmiddels is onze 4e

Ingediend door Oldtimer op Don, 13/11/2014 - 10:52.

Inmiddels is onze 4e kleindochter geboren op 21 oktober en ook de vakantie aktiviteiten zijn beëindigd.
Tijd dus om de trainingen weer op te starten, gisteren de homegym opgeruimd en voorzichtig begonnen met wat "rek en strek" oefeningen met een lege barbell.
Ook ben ik 10 kg afgevallen, van 104 naar 94 kg en daar wil ik eigenlijk nog 4 kg. vanaf hebben.
IK blijf daarom voorlopig koolhydraat rijke voeding schuwen, hopenlijk heeft dat niet teveel gevolgen voor de hernieuwde krachtopbouw.
Ik denk, dat ik om te beginnen een soort SL (strong lifts) 5x5 ga doen, maar dan wel 5 oefeningen i.p.v 3.
Als de progressie te uitputtend word zal het veranderen naar een 3x5 om daarna Wendler 531 weer te volgen.

@Rho, er zal wel weer wat

Ingediend door Oldtimer op Don, 13/11/2014 - 10:58.

@Rho, er zal wel weer wat tijd overheen gaan alvorens die 135 kg. weer binnen bereik komt, wie weet kan ik snel in kracht toenemen en daar voorbij gaan.
Voorlopig forceer ik niets om blessures te vermijden.

Proficiat met de

Ingediend door Buell op Don, 13/11/2014 - 11:14.

Proficiat met de kleindochter! Succes met de nieuwe start.

Ja, proficiat met de

Ingediend door rho op Don, 13/11/2014 - 11:41.

Ja, proficiat met de kleindochter.

Ik bouw ook traag op, maar dat heeft eerder met mijn medische geschiedenis te maken. Wat mijn leeftijd betreft hoeft dat geen probleem te zijn.
Het is inderdaad wel verstandig om het in de eerste weken niet te gek te doen als je herbegint met trainen. De kracht is misschien niet zo heel veel afgenomen, maar de pezen willen soms niet mee. En die laat je toch best even wennen of je ligt er na enkele weken weer uit.

Ik kan moeilijk grote volumes trainen en dacht om na de 3x5 van SS (als hier progressie wat stopt) over te stappen op het omgekeerde: 5x3. Het gaat dus om pure kracht.
Heb je dat ooit geprobeerd? Zo ja, wat waren de bevindingen?
Ik neem aan de in die hele korte sets het gewicht waarschijnlijk nog wat dichter tegen het 1RM aan kan dan bij de 3x5.

Proficiat met de laatste

Ingediend door Hardrocker op Don, 13/11/2014 - 11:46.

Proficiat met de laatste aanwinst binnen de familie!!

Traag beginnen lijkt mij indeed niet zo een slecht idee (al slaag ik daar welgeteld een set, alset meezit 1 training in, nadien iset terug kamikazestijl op zen hardrockers)

Deze blog ga ik volgen!! ben benieuwd!!!

Bedankt voor de

Ingediend door Oldtimer op Don, 13/11/2014 - 19:10.

Bedankt voor de felicitaties!

@Rho,ik heb nooit 5x3 geprobeerd, maar zou idd. een alternatief kunnen zijn als 3x5 (SS) te zwaar wordt.
Eerst maar eens afwachten, waar het schip strandt.
@Hardrocker, het zou ook kunnen, dat na een voorzichtig begin de uitdaging groter wordt en dat de grenzen weer snel worden opgezocht, maar ik wil wel proberen de gewrichten gelijke trend te laten houden met de spier ontwikkeling, op een blessure zit ik niet te wachten.

Zeker ga ik nog wel even

Ingediend door rho op Don, 13/11/2014 - 21:38.

Zeker ga ik nog wel even door. Ik hoop tegen mijn oude PR aan te lopen en dan een alternatief te zoeken. Die 5x3 spookt al even door mijn hoofd als een goed idee om mee verder te gaan.

het vermijden van blesures

Ingediend door Hardrocker op Vrij, 14/11/2014 - 08:45.

het vermijden van blesures moet altijd het eerste uitgangspunt zijn !!!!!

daar geef ik je 100% gelijk in. omdat ik mezelf ken (ik kan mij nooit inhouden) train ik dan ook zelden of nooit als ik mij niet 100% voel. Liever een training een dagje, desnoods een dag of 2/3 uitstellen dan vodden aan te vangen

Proficiat met de

Ingediend door psycomantje op Zat, 15/11/2014 - 13:54.

Proficiat met de kleindochter! Smiling Blessures vermijden is inderdaad wel een goed punt Smiling

Bedankt, Wat de blessures

Ingediend door Oldtimer op Zat, 15/11/2014 - 23:27.

Bedankt,
Wat de blessures betreft, die probeer natuurlijk te vermijden, wel heb ik intussen wat "gezonde" spierpijn meer uit ongewoonte dan van te zware gewichten.
Gebruik nog gewichtjes van 30 kg. Eye-wink

Zo ben ik ook herbegonnen.

Ingediend door rho op Ma, 17/11/2014 - 09:55.

Zo ben ik ook herbegonnen. Geen enkele last van blessures. Smiling

Quote: Bedankt,Wat de blessures

Ingediend door Hardrocker op Ma, 17/11/2014 - 11:22.
Oldtimer schreef:
Bedankt,
Wat de blessures betreft, die probeer natuurlijk te vermijden, wel heb ik intussen wat "gezonde" spierpijn meer uit ongewoonte dan van te zware gewichten.
Gebruik nog gewichtjes van 30 kg. Eye-wink

traag maar zeker is beter dan snel en geblesseerd!!!! keep up the good work!!

training(kje) vandaag

Ingediend door Oldtimer op Ma, 17/11/2014 - 19:05.

hometrainer 6 minuten,

Squat, Bench, Pendley row, OH.Press, DeadL.

1 set van 25 reps/oefening
BP en OH Press 25kg. de rest met 30kg.
De OH Press in 1 set van 25 reps met 25 kg is best vermoeiend. Neutral

Quote: training(kje) vandaag

Ingediend door Hardrocker op Din, 18/11/2014 - 09:14.
Oldtimer schreef:
De OH Press in 1 set van 25 reps met 25 kg is best vermoeiend. Neutral

Dat kan ik geloven, 25 reps is dan ook F*cking veel!!!!!

25 reps pressen is inderdaad

Ingediend door rho op Din, 18/11/2014 - 09:35.

25 reps pressen is inderdaad heel erg veel.
Ik ben gewoon begonnen met korte setjes zoals een normale training, maar dan met lichte gewichten. En zo lekker opbouwen. Elke training zwaarder.

Van die hele lange sets hebben naar mijn idee niet zoveel nut.
Meerdere korte sets lijkt me een beter idee.

In het begin heb je dan het gevoel niks gedaan te hebben. Maar als je elke training gewicht bij hangt gaat dat snel over. Eye-wink

indeed. Ik persoonlijk zou

Ingediend door Hardrocker op Din, 18/11/2014 - 10:14.

indeed. Ik persoonlijk zou snel een oververmoeidheid in de spieren kweken van direkt dergelijke lange set. recupereren van verzuring is in mijn ervaring moeilijker dan van goede oude spierstijfheid na een kortere set.

Maar als dit voor jou werkt, Press on88 25 reps met 25 kg vind ik, gezien je leeftijd en het gegeven dat je al een tijdje stilgelegen hebt zeker en vast niet slecht.
Ik zou het mijn nonkel eens willen zien doen Mr. Green Mr. Green

Die 25 reps zijn het

Ingediend door Oldtimer op Din, 18/11/2014 - 10:43.

Die 25 reps zijn het resultaat van mijn "start" van "stronglifts 5x5" waarbij aangeraden met een lege bar te beginnen.
Er zijn dan 5 oefeningen n.l Squat, Bench press, Barbell row, OH press en Deadlift met elk 5 sets van 5 reps.
Totaal per oefening 25 reps als je de pauzes laat wegvallen, want wie bepaalt hoeveel rust je neemt tussen de sets?
UIteraard als de gewichten toenemen (5kg/2,5kg per training) zullen de pauzes tussen de sets toenemen.
In het verleden nam ik bij het squaten soms wel een pauze van 3 a 4 minuten om weer op adem te komen.

Ook in het voorjaar, toen ik bezig was met Wendler 531 bestond de werkset uit een rep-out, die me absoluut geen gevoel gaf verkeerd bezig te zijn.
Overigens zullen de gewichten snel toenemen, bv voor Squat en deadlift zo'n 20 kg/week, dus we zien wel waar we over 2 maanden staan. Smiling