Youri Strongman Log

Ingediend door MT op Ma, 22/12/2008 - 15:14.

Mijn stats toen in deze blog startte:
Squat: 5*130kg (slechte techniek)
Deadlift: 5*185kg (slechte techniek)
Bench press: 2*110kg
Press: 1*70kg

PRs:
Squat: 220kg (full meet 24-09-2012)
(Paused) bench press: 170kg
Deadlift: 280kg (full meet 24-09-2012)
Log lift: 3*110kg
Strict press: 2*97,5kg

Recovery rugblessure

  1. Rugblessure sinds 2012-2013
  2. Lange recuperatieperiode
  3. Na verschillende herstartpogingen, in najaar 2018 een beginnende opbouw gevonden

Quote: is je planning elke twee

Ingediend door 515 op Zon, 04/01/2009 - 13:50.
wauter schreef:
is je planning elke twee weken 5 kilo erbij?

Ik denk wel dat hij dat zal proberen, voor zolang het blijft gaan Smiling

Quote: is je planning elke twee

Ingediend door MT op Zon, 04/01/2009 - 13:53.
wauter schreef:
is je planning elke twee weken 5 kilo erbij?

Dat is nu toch al vier keer gebeurd. Ik hoop daar nog minstens één episode aan toe te kunnen voegen. Daarna zou het wel eens moeilijk kunnen worden en ga ik misschien op een andere manier te werk gaan*.

------
* Ik dacht eraan i.p.v. mijn 1RM te testen, eens te zien hoeveel reps ik met een bepaald gewicht halen kan. D.w.z. dat ik twee weken na mijn 1*135kg (in de hoop dat dat lukt) eventueel ga proberen of ik niet 2*135kg haal en twee weken erna niet 3*135, om twee weken later iets te proberen met 140kg of 145kg.

Quote: Quote: is je planning elke twee

Ingediend door 515 op Zon, 04/01/2009 - 14:04.
Muay Thai schreef:
* Ik dacht eraan i.p.v. mijn 1RM te testen, eens te zien hoeveel reps ik met een bepaald gewicht halen kan. D.w.z. dat ik twee weken na mijn 1*135kg (in de hoop dat dat lukt) eventueel ga proberen of ik niet 2*135kg haal en twee weken erna niet 3*135, om twee weken later iets te proberen met 140kg of 145kg.

Dat lijkt me wel een beter idee dan altijd die 1rm Eye-wink

Ziezo, weer bijgelezen Mooi

Ingediend door Woopy op Zon, 04/01/2009 - 14:09.

Ziezo, weer bijgelezen Smiling
Mooi PR op bench press Eye-wink

Trainingssessie 7

Ingediend door MT op Ma, 05/01/2009 - 20:44.

Bij de aanvang van deze trainingssessie had ik vrij veel last van mijn rug. Bovendien had ik net ervoor anderhalf uur in een halfwakende toestand liggen sluimeren, zodat ik niet bepaald fris was om de training te beginnen.
5 minuten fietsen met een zeer laag zadel (i.m.o. de beste benadering van de full squat ROM) en veel (een stuk of zes) opwarmingssets voor back squat lostten beide problemen grotendeels op. Ik heb de training beëindigd met nauwelijks last van mijn rug en een aangenaam gevoel in het algemeen.

Back squat
5*80kg
5*100kg
1*110kg
Bij de eerste rep van de laatste set merkte ik dat mijn vorm wellicht onvoldoende was om de set met succes af te ronden. Het leek me dan ook wijs me rustig te houden en het squatten te beëindigen.

Press
5*5*60kg
Eigenlijk een mooi volume PR, daar ik alle reps met dead-stop heb uitgevoerd. Een véél betere prestatie dan vorige week, waar ik zeer tevreden over ben! Ik heb goede hoop om vrijdag eindelijk een nieuwe 1RM PR te halen op de press (huidige 1RM = 70kg).

Power clean
3*60kg
3*80kg
3*90kg
Kleine volume PR (vs. 1*90kg). Mijn techniek was echter niet wat ze zou moeten zijn, in ieder geval tijdens de laatste set. Zo kreeg ik het onder andere niet voor elkaar een sprong in de beweging te brengen. Betere techniek zal betere getallen geven.

Straight leg deadlift
8*90kg
Fijn en al, maar toen ik aan mijn tweede set begon, bleek het plots nog leuker om de barbell tussen de reps niet op de grond te leggen, zodat ik uitvoerde: een...

Romanian deadlift
8*90kg
8*100kg
Leuker en een betere oefening voor mij, omdat dit mijn hams voorbereid op het liften van zware gewichten m.b.v. een stretch-reflex (vs. dead-stop in SLDL). Zodoende is dit een betere assistance oefening voor de squat (een zwakke oefening voor mij), eerder dan de deadlift (een sterke oefening voor mij), waarvoor de SLDL een betere assistance biedt.
Zwaar was het niet echt (ik kan nog een pak zwaarder), maar ik ga dat rustig opbouwen wegens 1)mijn onderrugblessure en 2)omdat het assistance is, iets waar niet op gemaxt dient te worden. Niettemin wil ik hier in de nabije toekomst de kaap van 150kg wel mee passeren.

Leerrijke en goede training dus. Ik ben benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met dead-stop vs. stretch-reflex uitvoering van oefeningen. Mijn 'experimenten' wijzen uit dat er significante verschillen bestaan tussen beide benaderingen.

ten eerste : succes met de

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Din, 06/01/2009 - 09:13.

ten eerste : succes met de trainingen en de blog

ten tweede : mooie cijfers , ik zie weinig ross enamaït oefeningen Eye-wink ik dacht aangezien je ook een 'fan' bent dat er zeker meer gingen bijzitten maar swat .

ten derde : waaarom geen buikspieroefeningen ?

Quote: Trainingssessie 7

Ingediend door Woopy op Din, 06/01/2009 - 10:11.
Muay Thai schreef:
Ik ben benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met dead-stop vs. stretch-reflex uitvoering van oefeningen. Mijn 'experimenten' wijzen uit dat er significante verschillen bestaan tussen beide benaderingen.

Bij het lezen van de Westside artikels heb ik hier wel een en ander over gelezen. Zij doen hun boxsquats bv ook met een pauze van enkele seconden onderin, om die stretch-reflex uit te schakelen. Aan de andere kant gaan ze voor zware sets daar juist WEL gebruik van maken door snel te zakken en meteen weer omhoog te veren.
Ik denk dat het grote verschil is dat zij ook grote fan zijn van powerlifting gear, wat vooral de onderste fase van de beweging gemakkelijker maakt.

Ik wil er alleszins ook wat mee experimenteren Smiling Het lijkt me zeker geen slecht idee om net als jou mijn presses met pauze te doen.

@Rumble: 1) Dankjewel. 2)

Ingediend door MT op Din, 06/01/2009 - 16:49.

@Rumble:

1) Dankjewel. Smiling

2) Ik ben nog steeds een halve beginner en kan heel veel vooruitgang maken op een heel eenvoudige manier. Door heel systematisch te werk te gaan met een beperkt gamma elementaire oefeningen, bouw ik in minimale tijd mijn basiskracht op, die ik later functioneler kan maken m.b.v. een heleboel oefeningen, zoals Ross Enamait ze graag doet. Maar ik geloof maar half in het opbouwen van basiskracht m.b.v. zulke oefeningen; ik denk niet dat je daar optimale resultaten mee krijgt en ben het op dat vlak eerlijk gezegd niet eens met Ross. Smiling
Mijn mening: eerst snel groeien m.b.v. barbelltraining. Indien nodig andere oefeningen toevoegen (zoals ik nu moet doen om mijn squat en deadlift sterk te houden/maken ondanks mijn blessure).
En ook: eerst het programma complexer maken om vooruit te gaan voordat er gekozen wordt het oefeningengamma uit te breiden.

3) Ik doe wel buikspieroefeningen, maar niet tijdens elke training. Dit omdat mijn buikspieren bij de meeste oefeningen die ik doe goed gebruikt worden. Om maar een voorbeeld te geven: de press is een prachtige buikspieroefeningen en zonder ijzersterke buikspieren kan er niet goed gepresst worden. Smiling
Niettemin zou ik graag iets meer oefeningen doen, maar dat komt er niet altijd van omdat ik nu vrij veel tijd steek in het oefenen van de vorm bij verschillende oefeningen (vooral squat en power clean). Dat is echter niet zo erg, want de weinige oefeningen die ik doe bestrijken zowat alle trainbare spieren.

------

Daarstraks was ik aan het denken. Typisch is de squat 1RM 1,5 keer zo groot als de bench press 1RM (mooi voorbeeld: Woopy's 1RMs Smiling). Bij is dat niet het geval en mocht dat wel het geval zijn, dan zou ik 200kg moeten squatten (wegens 130kg bench press 1RM). Enerzijds wil dit zeggen dat ik niet geweldig goed bezig ben (logisch: serieuze blessure), maar anderzijds wil dat zeggen dat ik die 200kg squat met ongeveer evenveel 'moeite' moet kunnen halen als het mij gekost heeft om die 130kg (en binnenkort wellicht meer) bench press te halen. Die gedachtegang staat me wel aan.

Wat mijn rug betreft: die voelt vandaag niet geweldig, maar ik ben weer begonnen mijn homeopathisch middel te nemen (duurt drie dagen). Benieuwd of dat weer zo'n effect gaat hebben als vorige keer. Anders zal ik overwegen een chiropractor of een andere slimmerik kan raadplegen.

bedankt voor de antwoorden

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Din, 06/01/2009 - 16:55.

bedankt voor de antwoorden Smiling

Trainingssessie 2A

Ingediend door MT op Din, 06/01/2009 - 16:55.

Vandaag wat staan boksen en trappen. Mijn techniek is - lijkt me - vrij goed. Ik was bovendien wederom aangenaam verrast van de kracht van mijn trappen.
Om mijn lenigheid (trappen) weer in orde te krijgen, gebruik ik een dynamisch stretch-methode zoals beschreven door Pavel Tsatsouline. Het idee is eenvoudig: houd je hand voor je uit en tik deze aan met je voet. Zorg ervoor dat je hand net hoog genoeg hangt; het mag echter geen moeite kosten om je hand te raken (dit resulteert in een inhibitie van de stretch). Ontspannen is het sleutelwoord. Het werkt goed. Ik denk dat ik binnen een paar weken weer zonder problemen krachtige high kicks kan maken indien in deze stretch-routine enkele malen per week doe.

Inderdaad een leuke

Ingediend door Woopy op Din, 06/01/2009 - 16:57.

Inderdaad een leuke gedachte! En lijkt me ook wel realistisch hoor, eenmaal je rug volledig hersteld is en je je er weer volledig in kan gooien.

Nog steeds op het Anabolic

Ingediend door michiel4 op Woe, 07/01/2009 - 02:08.

Nog steeds op het Anabolic Diet?

Die 37kg shoulder press is wel erg netjes, ik snap niet dat je dan maar +-70
kg doet op OH press Smiling

Succes met je trainingen! Ik zal het af en toe wel eens bekijken.

@michiel4: neen, ik het TAD

Ingediend door MT op Woe, 07/01/2009 - 09:26.

@michiel4: neen, ik het TAD achter mij gelaten toen ik merkte dat dit zowel negatief interfereerde met mijn herstel als mijn energie tijdens de training (ik kon alleen maar goed presteren tijdens de eerste set). Maar het koolhydraatvermijdende aspect van TAD zal ik voor de rest van mijn leven met me meedragen en dat is ook waarop ik mijn voeding nu baseer. Helaas maak ik nu veel 'fouten' omdat ik al enkele weken thuis ben (en hier veel meer soorten eten in huis zijn). Ik heb geen problemen met quasi 100% juist te eten, maar dan mogen de verleidingen niet te talrijk zijn. Smiling Anyway, ik zorg er wel voor dat ik goed kan recupereren, maar ik eet momenteel wat te veel KH. Ook al geen ramp tijdens de winter; 'cutten' doe ik wel naar het voorjaar en de zomer toe.

Bedankt, maar ik heb geen 37kg voor 5*5 geDB presst. I wish! Dat was dus een type-/denkfout en het moet 27kg zijn. Ik heb het nu aangepast; bedankt dat je het zegt. Smiling Het zou inderdaad maar raar zijn dat ik moeite zou hebben over de 70kg te gaan met de press als ik 37kg zou DB pressen. Sticking out tongue
Wat er ook van zij: ik ben er zeker van dat ik die DB press binnenkort wél kan halen. Smiling

Trainingssessie 8

Ingediend door MT op Woe, 07/01/2009 - 23:35.

Rug voelde redelijk goed aan bij aanvang, maar ik voelde me niet zo goed en had een lichte hoofdpijn. Algemeen had ik weinig energie tijdens de training en tevens weinig goesting.

Overhead squat
3*60kg
3*65kg
Ging vrij goed, ook de power snatch om de barbell omhoog te brengen. Wel veel last van mijn polsen, maar dat is eerder positief, lijkt me. De laatste (derde) set heb ik een front squat gemaakt om mijn polsen te sparen.

Front squat
3*65kg
Zeer gemakkelijk. Vorm quasi perfect. Vervolgens in mijn overmoed 100kg geprobeerd, maar die kreeg ik niet gepower cleand. Het leek me dan ook wijs het hierbij te laten.

Bench press
5*110kg
4*110kg
4*110kg
4*110kg
3*110kg
Beduidend beter dan mijn 5*5*110kg poging van vorige week (toen moest ik naar 105kg droppen), maar nog niet goed genoeg. Ik vermoed en hoop dat ik volgende week maandag 5*5*110kg haal en vrijdag 2*130kg.

Deadlift
5*140kg
Techniek leek me goed, maar het voelde zeer zwaar aan. Ik denk dat het zwakste deel van de beweging mijn erector spinae is. Momenteel (enkele uren later) voelt mijn rug goed aan (beter dan voor de training). Ik hoop dat dit een goed teken is en dat ik volgende week tien kilogram toe kan voegen aan mijn deadlift.

onze muay is weer goed op

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Don, 08/01/2009 - 08:02.

onze muay is weer goed op dreef Smiling

Mooie gewichten kerel... Hoe

Ingediend door B.V op Don, 08/01/2009 - 09:22.

Mooie gewichten kerel...
Hoe krijg je in godsnaam die DL omhoog Sticking out tongue ; gisteren een paar keer 5x90kg geprobeerd en dat was ZWAAR .. zo zwaar dat ik de 4de set wat gewicht heb afgenomen of ik zou in mijn broek k°kken denk ik Sticking out tongue
Vermoed dat het wel met mn zwakken benen te maken heeft Laughing out loud
Gebruik jij straps ofzo? of kalk?

Grts

Bedankt voor de opbouwende

Ingediend door MT op Don, 08/01/2009 - 18:04.

Bedankt voor de opbouwende commentaar. Smiling

Deadliften is puur een kwestie van heel sterk zijn, het meest pure bewijs van kracht. De techniek is in feite heel eenvoudig (hoewel gemakkelijk verkeerd te doen), er is geen manier om te cheaten of de ROM te verminderen en er is geen stretchreflex dat je kan helpen. Zelfs een relatief lichte deadlift voelt zwaar aan. Ik zou zelfs verder durven gaan door te zeggen dat een submaximale deadlift zwaarder aanvoelt dan een maximale (wat niet wil zeggen dat je jezelf telkens weer moet zien te verliezen in moordend zware deadlifts).
Maare, BV, doe jij meer dan vier sets van deadlift? Dat is geheid teveel! Niet alleen zijn zoveel zware sets onnodig, maar ook zullen ze (zeer) nadelig zijn voor je algemene recuperatie. Eén of twee zware sets van vijf is/zijn wellicht meer dan genoeg om je week mee te vullen. Eye-wink
Ik gebruik (nog) geen straps maar wel veel kalk. Dat kan ik echt aanraden. Kalk verbetert je grip aanzienlijk, beschermt je handen, ziet er cool uit en is niet duur. Qua grip was deze deadlift niet zo zwaar (ik heb gewone overhand grip gebruikt en dat zal ik nog wel enkele tientallen kilo's kunnen volhouden; vervolgens is mix grip aan de beurt of hook grip en dan eventueel straps).

Je zou eens kunnen nagaan of het vooral je quadriceps of je hamstrings/glutes zijn die het moeilijk hebben bij de deadlift. Ik vermoed dat het laatste aan de orde is en daar kan je wat aan doen m.b.v. straight leg deadlift, romanian deadlift, good morning, glute ham raise of gewoon deadlift.

Quote: Bedankt voor de opbouwende

Ingediend door Symbiot op Vrij, 09/01/2009 - 09:40.
Muay Thai schreef:
Maare, BV, doe jij meer dan vier sets van deadlift? Dat is geheid teveel! Niet alleen zijn zoveel zware sets onnodig, maar ook zullen ze (zeer) nadelig zijn voor je algemene recuperatie. Eén of twee zware sets van vijf is/zijn wellicht meer dan genoeg om je week mee te vullen. Eye-wink

Oneens. Het ligt natuurlijk aan het aantal reps per set en de pauze die je er tussen neemt.
5 x KG
3 x KG
2 x KG
1 x KG
1 x KG

Dat zijn 5 sets, maar toch te doen zonder teveel overbelast te zijn imo. Wel aanzienlijke pauzes ertussen nemen dan Eye-wink

Zo doe je ook maar tien reps

Ingediend door MT op Vrij, 09/01/2009 - 13:00.

Zo doe je ook maar tien reps in het totaal. Dat is zeer verschillend van 5*5.
Overigens zou ik niet te vlug mijn toevlucht nemen tot iets 'exotisch' als triples, doubles en singles. Hou dat beter tot sets van vijf minder beginnen te werken. Zo heb je er wellicht langer plezier van. Niet dat ik van oordeel ben dat jullie de sets van vijf verlaten hebben en dat dit dan ten onrecht is/zou zijn. Smiling

Die laatste drie zullen zeer

Ingediend door calix op Vrij, 09/01/2009 - 13:01.

Die laatste drie zullen zeer zwaar zijn, wat gerust kan nu en dan voor je max onder andere te testen. Maar mocht je dit elke week doen denk ik dat je op de duur ook te zwaar gaat.

Vanochtend stond ik op met

Ingediend door MT op Vrij, 09/01/2009 - 13:11.

Vanochtend stond ik op met een rug die zeer goed aanvoelde. Met plezier begon ik deze dag, daar het een trainingsdag zou zijn.
Een half uur later rende ik de trap op om sokken te halen, toen ik plots mijn linkervoet naar achter voelde schuiven en mijn volledige gewicht mijn rechterscheen tegen de kant van een trede ramde. Dat voelde zo vreemd dat ik enige tellen aarzelde vooraleer ik - nu kalm - de laatste treden opliep. Met enige moeite deed ik sokken en aan en liep naar beneden. Daar ging ik op een stoel zitten, een beetje duizelig.
Next thing I know lig ik op mijn buik en gezicht op de keukenvloer, met het gevoel dat de linkerkant van mijn hoofd wordt platgeduwd tegen de grond. Ik hoor mijn moeder naar mijn zusje roepen dat ze de telefoon moet gaan halen. Enkele seconden later blijkt dat echter niet nodig, daar ik mijn ogen open doe.
Enige tijd later zit ik rechtop maar voel me zwak. Een dokter komt langs en besluit dat ik wellicht een lichte hersenschudding heb, wegens flauwgevallen van de pijn (dat verklaart dat vreemde gevoel toen mijn been de trap raakte) en wellicht met mijn hoofd tegen de keukenkast geknald.
Ik voel me nog steeds verre van op en top en dat - samen met het advies van de dokter om vandaag geen zware inspanning te leveren - heeft me doen besluiten mijn training tot morgen uit te stellen. Mijn lichaam voelt niet alsof het vandaag beter dat suboptimaal zou kunnen presteren.

Hmm klinkt niet bepaald tof!

Ingediend door Woopy op Vrij, 09/01/2009 - 13:28.

Hmm klinkt niet bepaald tof!

Lichte hersenschudding, dat

Ingediend door Symbiot op Vrij, 09/01/2009 - 13:55.

Lichte hersenschudding, dat is peanuts.
Die heb ik al vaker gehad Smiling

Ouch. Trappen kunnen

Ingediend door calix op Vrij, 09/01/2009 - 14:38.

Ouch. Trappen kunnen inderdaad pijn doen.

Pijn is zo iets raar hé. Soms kan je echt pijn hebben door een klein wondje en andere keren zou je moeten janken van de pijn en voel je niets. Ik heb zo eens een nagel in mijn hiel gehad, hij zat er verscheidene centimeters in en ik voelde het niet eens. Gewoon eruit gedaan, een lakkertje op gelegd en verder gespeeld met het buurmeisje (in de propere zin van het woord vooraleer Muay's fantasie weer op hol slaat Sticking out tongue ).

De ene plek is al gevoeliger

Ingediend door Woopy op Vrij, 09/01/2009 - 14:53.

De ene plek is al gevoeliger dan de andere he Eye-wink
Ik heb ooit eens een duimspijker in mijn hiel gehad, die ik er moest uithalen zoals je die uit een muur zou halen: met je nagels er onder prutsen... Voelde ik ook niets van.

En dit is dan meteen ook mijn wraak tov Muay Thai omdat hij in mijn log ook af en toe off topic gaat! Maar ik ga het hier bij laten Sticking out tongue

Klinkt niet goed Ik heb dat

Ingediend door 515 op Vrij, 09/01/2009 - 17:06.

Klinkt niet goed Sad

Ik heb dat ook al eens gehad met mijn scheenbeen tegen die stenen trap hier gebotst en dat deed ook veel pijn Sad

Jullie mogen hier wel een

Ingediend door MT op Vrij, 09/01/2009 - 18:42.

Jullie mogen hier wel een beetje off-topic gaan, hoor. Vooral Woopy mag dat. Smiling

ik heb ooit eens mijn

Ingediend door wauter op Vrij, 09/01/2009 - 22:22.

ik heb ooit eens mijn wijsvinger er bijna afgekapt met een bijl en met een nietmachine in mijn duim geniet, aja ooit ook eens met mijn vinger tegen een grasmachine Smiling

'Trainingssessie' 9

Ingediend door MT op Zat, 10/01/2009 - 15:09.

Sinds gisterenavond doet het lange hoofd van mijn linkse triceps brachii vervelend. Naar het schijnt zat mijn linkerarm tijdens mijn gedwongen reis naar dromenland vreemd gewrongen onder mijn lichaam; da's wellicht de verklaring. Ik hoop dat ik hier nu niet zit met een peesontsteking (maar het voelt wel zo). Sticking out tongue
Door die pijnlijke linkerarm/-schouder heb ik vanacht in een ongewone pose gelegen. Resultaat: rechterschouder voelt nogal pijnlijk aan. Dat heb ik al eerder gehad en gaat meestal na een paar dagen weg.
Gisterenavond sprak ik met Sir G. over de examens en kwam tot de vaststelling dat ik 1) voor het verkeerde examen (dat van maandag) aan het studeren ('studeren') was en 2) de juiste cursus op mijn kot lag. Ik zit nu dus op mijn kot.
Vanmiddag wilde ik gaan trainen om te zien wat ik er nog van kon maken, maar blijkbaar is de gym waar ik in Leuven train op zaterdag maar van 10u00-13u00 open. Ik stond daar dus voor een gesloten deur, om 14u00. Sticking out tongue
Anyway, weer op mijn kot aangekomen doe ik mijn trainingskleren toch maar aan en loop naar een nabijgelegen parkje om mijn benen een beetje plyometrisch aan te pakken. Ik begin op te warmen met pistols. Achteraf bekeken was dat - gezien de temperatuur van -8°C - wellicht niet de beste keuze om mijn opwarming mee te beginnen. Dat vonden mijn hamstrings er ook van, want die van mijn linkerbeen zeiden: ploink. Tof, hamstring pull erbij. Ik heb nu dus vier blessures.
Dan heb ik het enige gedaan wat een man in mijn positie kan doen: straight leg jumps, met licht joggen ertussendoor, om het herstel van mijn hams te bevorderen. Dit is er dus geworden van mij voorheen glorierijke vrijdagtraining:
Straight leg jump
5*6 reps

That's f*ckin' it! Ik voel me nu officiëel een loser. Sticking out tongue

Allemaal de fout van sokken

Ingediend door calix op Zat, 10/01/2009 - 15:16.

Allemaal de fout van sokken en gesloten gyms! Het is een complot zeg ik u!