Trainingsblog van Kikie

Ingediend door Kikie op Ma, 05/01/2015 - 12:56.

Bij deze start ik ook met een blog.

Ik ben een vrouw van 38 jaar, ben gestart met starting strength ergens eind oktober 2014.
Voorheen deed ik enkel groepslessen: indoor cycling, bodycombat, bodyattack,... Maar vooral indoor cycling, tot 5 u/ week.
Sinds ik met starting strength begonnen ben, ga ik maar twee uur per week spinnen. Door drukte op het werk, slecht slapen,... is het ook al eens gebeurd dat ik maar één uur per week ging spinnen.

Doel van trainen: sterker worden, vet verliezen.
Huidig lichaamsgewicht: 62,8 kg
Lengte: 1m68

Huidige trainingsschema:
Maandag, woensdag en zaterdag: SS
Dindsdag en donderdag: 1 u indoor cycling

Laatste training was als volgt:
squat: 3x5x63,5kg
dumbbell press: 3x5x9kg (was de tweede keer, voorheen deed ik press, maar dit lukt me echt niet goed)
row: 3x5x37,5kg
RDL: 3x7x40kg

Keer ervoor:
Squat: 3x5x63,5kg
bench press: 3x5x33,5 kg: dat was de allereerste keer dat ik het juiste gevoel te pakken had tijdens bench press, en toen leek die 33,5 kg héél licht te zijn. ik hoop dat me dit straks weer lukt.
deadlift: 1x5x63,5 kg... was zwaar, ik voel dat ik nog niet sterk genoeg ben en dat zie je heel goed aan de techniek.
Chin ups: met rode powerband (geeft assistentie van 10 - 35 kg): 7,4,4
Laatste keer dip: Gele powerband (assistentie van 2-15 kg)8, zonder powerband: 4, met gele powerband: 9

Mijn vriend overweegt nu om over te gaan op ss novice program. Ik weet alleen niet goed of ik dit ook al moet doen. Mijn squat-techniek is nog niet goed. Ik ga niet diep genoeg volgens mijn vriend. Ik vind het wel belangrijk dat dit uiteindelijk goed komt, misschien is het daarom beter nog bij SS voor beginners te blijven tot mijn techniek goed is?
Plus ik wel dip blijven doen, ik ben zo trots dat ik er al vier kan zonder powerband. Ik wil nu ook blijven doorgaan totdat ik 3 keer zonder powerband kan. Ook wil ik goodmornings er nog aan toevoegen, omdat ik dat wel een fijne oefening vind.
Ik overweeg nu om die oefening te doen op de dag dat ik ga spinnen.

Wat het trainigsschema betreft, vertrouw ik helemaal op mijn vriend Red face

Wat voeding betreft: ik ben eind november voor het eerst bij energylab geweest voor een dexascan en een voedingsschema. Ik moet nu nog een nieuw afspraak maken voor een eerste opvolgbezoek.

Quote: Moeten we die dingen niet

Ingediend door Kikie op Vrij, 20/03/2015 - 13:32.
psycomantje schreef:
Moeten we die dingen niet bespreken in het goeie topic btw? ipv kikkie's log? xD

Dat vind ik een goed plan.
Ik zal er toch niet zijn, want ik heb het geluk te mogen werken. En anders, ik zou er toch niet veel kunnen doen.

zie reply in correcte toppic

Ingediend door Hardrocker op Vrij, 20/03/2015 - 14:01.

zie reply in correcte toppic

Quote: Quote: Quote: Ik zie je

Ingediend door rho op Vrij, 20/03/2015 - 16:14.
psycomantje schreef:
Woopy schreef:
rho schreef:
Ik zie je punt.
Waarschijnlijk zal het begingewicht voor zo'n last man standing al dicht tegen mijn 1RM aanliggen. Da's dan ook weer niet echt nuttig in mijn geval.

Ik zie het eerder als volgt:
We hangen bv 60kg op de bar, en wie daar wil mee opwarmen, doet dat. We verhogen naar bv 80kg. Wie het gewicht wil nemen, doet dat, wie niet wil, skipt. Er wil iemand 90kg daarna, dus verhogen we naar 90kg. Dan 100kg. Niemand wil 110kg, dus we gaan verder naar 120kg. Iemand wil 125kg, dus we steken dat op de bar. En zo verder.
Het idee is gewoon om de bar te blijven verzwaren, kwestie dat we niet de hele tijd schijven op en afladen. De tussenstappen hangen af van de gewichten die men wil, en niemand is verplicht om elk gewicht te nemen. Als iemand een gewicht faalt en later nog eens wil proberen, zie ik er dan ook geen probleem in om te verzwaren en 10 minuten later er een paar gewichten terug af te halen. We zijn niet bezig met officiële regels die persé moeten gevolgd worden he Smiling Maar is wel handig als we zo'n systeem hebben om het laden van de bar tot een minimum te beperken, ipv dat we van 100 naar 142,5 naar 120 naar 160 naar 180 naar 110 naar 190 gaan.

Dat lijkt me een strak plan :)

Ja, dat is inderdaad een mooie strategie.

Euhm, zitten we dat nu niet in het verkeerde topic te bespreken?

Quote: Quote: Moeten we die dingen niet

Ingediend door rho op Vrij, 20/03/2015 - 16:15.
Kikie schreef:
psycomantje schreef:
Moeten we die dingen niet bespreken in het goeie topic btw? ipv kikkie's log? xD

Dat vind ik een goed plan.
Ik zal er toch niet zijn, want ik heb het geluk te mogen werken. En anders, ik zou er toch niet veel kunnen doen.

Ik had niet alle reacties gezien.
Ik zal braafkes naar het juiste topic trekken. Mr. Green

Hoe gij moet werken? Ik dacht dat ge vrij had gevraagd. Puzzled

Ik heb die aanvraag

Ingediend door Kikie op Vrij, 20/03/2015 - 16:28.

Ik heb die aanvraag geannuleerd... vraag me niet waarom Roll Eyes
Momenteel heb ik zin om weer vrij te vragen, want ik ben het zat!

Hoezo ben je zat

Ingediend door Buell op Vrij, 20/03/2015 - 19:01.

Hoezo ben je zat Puzzled Puzzled

Op vrijdagavond mag dat al

Ingediend door Woopy op Vrij, 20/03/2015 - 19:28.

Op vrijdagavond mag dat al eens.

Afgelopen weekend niet gaan

Ingediend door Kikie op Ma, 23/03/2015 - 22:06.

Afgelopen weekend niet gaan trainen, onverwachte avonddienst drie dagen heeft heel mijn schema in de war gebracht Sad
Maar, vandaag met goede moed terug begonnen!

Vandaag gezocht naar mijn 1 RM bij DL en Press.
Terwijl RHO aan het squatten was heb ik even gefietst op een spinningfiets, een kwartiertje ongeveer.
DL: 1 RM kwam ik uit op 82,5kg
Press: 1 RM van 31 kg
Geen assistentieoefeningen gedaan vandaag.
Als ik niet de ganse namiddag in de tuin had gewerkt, was het resultaat waarschijnlijk beter geweest maar ik ben best tevreden met dit Smiling (en ook met mijn werk in de tuin Smiling )
Woensdag ga ik hetzelfde doen voor squat en BP.
Dan kan ik fatsoenlijk beginnen aan Wendler.

Heel goed bezig met de 1RM's

Ingediend door Oldtimer op Ma, 23/03/2015 - 22:24.

Heel goed bezig met de 1RM's op de DL en Press!

De eerste keer dat ze die

Ingediend door rho op Din, 24/03/2015 - 09:38.

De eerste keer dat ze die 82,5kg wou liften kwam de barbell niet van de grond. Ze wou het opgeven maar een kerel die aan het trainen was wist haar toch te motiveren om een 2de poging te doen.
Ik vond die geslaagde rep met 82,5kg best goed verlopen. De rug was niet helemaal strak maar ook niet rampzalig bol en de eens de vaart er in zat ging de barbell eigenlijk heel vlot omhoog.

De press was wel raar. 30kg ging eigenlijk betrekkelijk goed. Dus besloten we de volgende rep 32,5kg te proberen. Die lukte echt niet. Dan 31kg geprobeerd en die kon ze redelijk goed. Dus nog maar eens een poging met 32,5kg. Maar nee hoor. Die wou niet.
Dat het op 1,5kg aankomt he.
31kg is duidelijk haar 1RM. Smiling

Er was vast wel

Ingediend door Oldtimer op Din, 24/03/2015 - 10:30.

Er was vast wel belangstelling vanuit de gym voor de RM pogingen. Eye-wink

Ach, belangstelling. De

Ingediend door Kikie op Din, 24/03/2015 - 11:24.

Ach, belangstelling. De meesten staan altijd wat raar te gapen als ik erbij ben.
Maar die wat gisteren wat zei, dat is één van de weinige sympathieken die daar rondlopen. En dan is dat wel fijn als zelfs een buitenstaander u aanmoedigt Smiling

Vandaag pijn in mijn onderrug van tuinieren... ik ben aan het twijfelen of ik vandaag beter kan thuis blijven van indoor cycling, zodat ik morgen die twee andere RM kan proberen. Want tuinieren én indoorcycling is misschien wat veel van het goede.

Training van gisteren

Ingediend door Kikie op Don, 26/03/2015 - 11:51.

Training van gisteren 25/3/2015:
1 RM squat: 77,5 kg... ik had toch stiekem gehoopt op 80 kg. Maar eerst poging viel ik bijna voorover, en de tweede bijna achterover. Gelukkig heeft Rho me geholpen om terug recht te komen, alleen was het me niet gelukt. Jammer! (de hele namiddag tuineren zal er ook wel wat aan gedaan hebben. Maar dat kon ik ook niet lagen liggen)
1RM BP: 42,5 kg

Daarna voor het eerst HKR gedaan: 15,20,13.
Eerst had ik moeite met me stil te houden, ik schommelde nogal Red face daarna lukte het beter.
En amai, wat een zalige oefening als ge rugpijn hebt! Dat werkt véél beter als een NSAID!!

Ja, uw tuinieren doet die

Ingediend door rho op Don, 26/03/2015 - 13:44.

Ja, uw tuinieren doet die 1RM pogingen niet echt goed. Maar echt tegenvallen doen de resultaten ook niet. Het komt toch goed in de buurt van wat we verwacht hadden.
Nu kunnen we uw 5/3/1 sheet netjes invullen.

Uw HKR ging echt wel goed!
Die bodybuilder zat ook te kijken. Voor een eerste keer vond die dat erg indrukwekkend. Hij kon er zelf maar een stuk of 6 zijn eerste keer.

Quote: Ja, uw tuinieren doet die

Ingediend door Kikie op Don, 26/03/2015 - 17:38.
rho schreef:

Uw HKR ging echt wel goed!
Die bodybuilder zat ook te kijken. Voor een eerste keer vond die dat erg indrukwekkend. Hij kon er zelf maar een stuk of 6 zijn eerste keer.

Amai, dat heb ik allemaal niet gehoord. Ik probeerde me zo goed mogelijk te concentreren.

Lukken hanging leg raises?

Ingediend door Buell op Don, 26/03/2015 - 19:55.

Lukken hanging leg raises? Velen die hier langskomen kunnen ze niet of niet strikt genoeg Sticking out tongue

Ik heb hanging knee raises

Ingediend door Kikie op Don, 26/03/2015 - 20:33.

Ik heb hanging knee raises gedaan. En volgens rho ging het best goed, zeker voor de eerste keer.
Hoe bedoel je; niet strikt genoeg?

Je kent dat wel: hanging leg

Ingediend door Buell op Don, 26/03/2015 - 20:37.

Je kent dat wel: hanging leg raises met de knieën geplooid en niet met gestrekte knieën of zeer veel zwieren. Als je 20+ reps knee raises kan, zou je dan leg raises kunnen? Normaal wel denk ik

Quote: Je kent dat wel: hanging leg

Ingediend door Kikie op Don, 26/03/2015 - 20:52.
Buell schreef:
Je kent dat wel: hanging leg raises met de knieën geplooid en niet met gestrekte knieën of zeer veel zwieren. Als je 20+ reps knee raises kan, zou je dan leg raises kunnen? Normaal wel denk ik

Toen ik aan de bar ging hangen, had ik eerste moeite om me stil te houden. Maar daar heb ik extra op gelet. En aangezien het knee raises waren ipv leg raises, waren mijn knieën wel geplooid Sticking out tongue
Ik weet niet of ik hanging leg raises zou kunnen. Ik kan het de volgende keer 'ns proberen.

Quote: Je kent dat wel: hanging leg

Ingediend door psycomantje op Don, 26/03/2015 - 22:38.
Buell schreef:
Je kent dat wel: hanging leg raises met de knieën geplooid en niet met gestrekte knieën of zeer veel zwieren. Als je 20+ reps knee raises kan, zou je dan leg raises kunnen? Normaal wel denk ik

Nope, ik altans nog niet, ik kon knee raises heel easy. Maar heb echt lange benen en dat maakt die hanging leg raises verdomd zwaar! Het is pas sinds kort dat ik ze deftig kan uitvoeren, heb ik veel voor moeten oefenen

Training van afgelopen

Ingediend door Kikie op Ma, 30/03/2015 - 12:10.

Training van afgelopen zaterdag:
Deadlift:
Set 1: 5*47,5kg
Set2: 5*55kg
Set3/rep-out:9*62,5kg
BBB: 5*10*30kg

Assistentie:
goodmorning 5*10*lege barbell(20kg)
Hanging knee raises: 10,10,9
Hanging legg raises: geprobeerd, maar daar ben ik nog niet goed genoeg voor. Lukt niet
Weighted sit ups geprobeerd: nooit meer! Is niks voor mij, toen ik achterover op dat bankje lag, draaide de hele kamer.

Vanavond is het press.
Als assistentie ga ik daar chin ups bij doen. En als ik dan nog zin heb, dips.

Ik denk dat bij HKR vooral

Ingediend door rho op Ma, 30/03/2015 - 12:24.

Ik denk dat bij HKR vooral de grip een probleem gaf, of ook de buikspieren?

Quote: Training van afgelopen

Ingediend door Oldtimer op Ma, 30/03/2015 - 12:39.
Kikie schreef:
Training van afgelopen zaterdag:

Weighted sit ups geprobeerd: nooit meer! Is niks voor mij, toen ik achterover op dat bankje lag, draaide de hele kamer.

Vanavond is het press.
Als assistentie ga ik daar chin ups bij doen. En als ik dan nog zin heb, dips.

Waarom meer oefeningen doen dan nodig?
Je hoeft er maar 3 per training te doen, workset+rep-out, BBB sets en assist.
De kern van Wendler 5/3/1 is niet veel trainen maar efficiént trainen daarbij je ego aan de kant zettend.
Niet het vele is goed, maar het goede is veel! Eye-wink

Quote: Ik denk dat bij HKR vooral

Ingediend door Kikie op Ma, 30/03/2015 - 17:39.
rho schreef:
Ik denk dat bij HKR vooral de grip een probleem gaf, of ook de buikspieren?

Nee, het was enkel de grip... doordat ik wat zweethanden kreeg.

Quote: Quote: Training van afgelopen

Ingediend door Kikie op Ma, 30/03/2015 - 17:41.
Oldtimer schreef:
Waarom meer oefeningen doen dan nodig?
Je hoeft er maar 3 per training te doen, workset+rep-out, BBB sets en assist.
De kern van Wendler 5/3/1 is niet veel trainen maar efficiént trainen daarbij je ego aan de kant zettend.
Niet het vele is goed, maar het goede is veel! Eye-wink

Uiteindelijk is het ook de bedoeling om iedere keer slechts één assistentieoefening te doen.
Maar omdat ik nog maar in mijn eerste week zit en het nog zo licht is, kan ik beter nu enkele assistentie-oefeningen uitproberen en kijken welke voor mij het beste zijn.

Training

Ingediend door Kikie op Ma, 30/03/2015 - 20:40.

Training 30/3/2015
Press:
Set 1: 5*16 kg (dumbbels)
Set 2: 5*20 kg (lege barbell)
Set 3/rep-out: 9*22,5 kg
BBB: 5*10*8kg (dumbbels)

Kwartiertje fietsen
Assistentie: dips: 8/8/9/8/8

Ging goed blijkbaar. Een

Ingediend door rho op Ma, 30/03/2015 - 21:09.

Ging goed blijkbaar. Smiling
Een kwartiertje fietsen omdat ik nog aan het benchen was. Mr. Green

Quote: Ging goed blijkbaar. Een

Ingediend door Kikie op Ma, 30/03/2015 - 21:22.
rho schreef:
Ging goed blijkbaar. Smiling
Een kwartiertje fietsen omdat ik nog aan het benchen was. Mr. Green

Ja, het ging best goed.
Die laatste set BBB is wel wennen; gewicht is erg licht maar zoveel herhalingen ben ik niet gewoon.
Het is zowiezo nog wennen, omdat je maar één oefening doet, met een assistentie-oefening bij.

En ja, ik dacht: ik zal nog maar even in de buurt blijven tijdens het benchen - voor het geval ge hulp nodig had. Maar dat was niet het geval Smiling

Als je uit de onderstaande

Ingediend door Oldtimer op Ma, 30/03/2015 - 22:18.

Als je uit de onderstaande link 'Example 2' kiest doe je alle oefeningen 2x per week omdat de BBB sets worden verschoven, waardoor je 3 verschillende oefeningen per training doet.
De oefeningen (sets en reps) zijn qua hoeveelheid hetzelfde in Example 1 en Example 2. Smiling

http://www.jimwendler.com/2013/05/boring-but-big/

Goeie repouts Ja die bbb

Ingediend door psycomantje op Ma, 30/03/2015 - 22:54.

Goeie repouts Smiling Ja die bbb voel je wel in he! Best vermoeiend