NavigatieGebruikersloginZoeken |
Het allereerste beginIngediend door buynzie op Zat, 19/06/2010 - 19:13.
Beste ervaren power-trainers, Ik ben compleet nieuw voor deze sport en zou graag zo snel mogelijk beginnen met power-training, Ik ben dus 20 jaar, ik word 21 volgende maand, Ik zou graag beginnen met 4 spiergroepen, Dit is dus compleet nieuw voor mij en ik luister heel graag naar advies van ervaren trainers. Welke sets en reps moet ik volgen per oefening? Ik ben dus een volledige "NOOBIE", Mvg Zat, 19/06/2010 - 19:13  
|
-1ste tip die ik je kan
Niet Actief
Punten: 7701
Aangesloten: 15 Mei 2008
-1ste tip die ik je kan geven, TRAIN JE BENEN! je benen zijn 50% van je spieren zonde om dit te verwaarlozen dus
-2de tip lees de beginnerssticky, als je dit gedaan hebt lees je hem nog eens tot je hem BEGRIJPT
-sets/reps hangt af van je doel
-wil je massa kan je beter 8-12 reps trainen, naar gelang wat goed aanvoelt
wil je kracht dan kan je best 5reps trainen
-voedingssuplementen zijn weggesmeten geld in het begin, met deftige voeding zul je al heel ver komen, en als je met perfecte voeding niet goed gaat kun je denken aan supps.
voedingssschema zal je zelf moeten opstellen (kan je doen aan de hand van voorbeelden van mensen die al gepost hebben) en wij zullen je verbeteren
oefeningen kan je kijken tussen de oefeningen maar je moet zeker compounds gebruiken, de grote 4: DEADLIFT / SQUAT / BENCHPRESS / PRESS
dan heb je nog kleinere compounds zoals pull ups enzo...
"Each style has its own strengths and weaknesses. Do not allow your mind to play tricks on you."
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."
blog: http://www.bstrong.net/blog/1773
Helemaal eens met
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008
Helemaal eens met psycomantje.
Als je je benen niet traint ben je niet goed bezig.
De rest van z'n tips zijn ook zeer waardevol.
In volgorde van belang kan je je spiergroepen als volgt rangschikken:
1) benen
2) rug
3) borst/schouders
4) triceps/core
5) biceps
En geloof het maar, als je je benen goed traint en je rug stevig aanpakt dan komen die biceps vanzelf. Ze zullen meer groeien dan wanneer je enkel je biceps traint.
Mijn workout @ Workout Tracker
Ik ben het niet eens Hij
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 22 Jan 2009
Ik ben het niet eens
Hij moet niet alleen zijn benen bijvoegen, train heel het lichaam.
Je wil toch geen lichaam dat uit balans is?
Rug en benen zijn de twee grootste spiergroepen.
Tuurlijk. Vandaar dat ik de
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008
Tuurlijk. Vandaar dat ik de spiergroepen nog even opsomde.
De mannetjes die enkel borst en biceps trainen zie je na een tijdje met een kromme bovenrug lopen. Compleet uit verhouding getrained. Dat komt niet snel meer in orde.
Mijn workout @ Workout Tracker
Bedankt
Niet Actief
Punten: 3
Aangesloten: 19 Jun 2010
Alvast bedankt voor jullie reactie dat helpt met echt al een grote stap vooruit,
Dus als ik het goed begrijp wat jullie me nu duidelijk proberen te maken;
De grootste spiergroepen zijn de benen en de rug,
als ik deze voldoende train ontwikkelt er zich de anabolen hormonen in het lichaam
of m.a.w dit is de stof die ervoor zorgt dat de spieren in je lichaam zich gaan ontwikkelen.
Mijn benen en mijn rug zijn de voornaamste onderdelen van power-training voor beginners/gevorderde
zowiezo als ik deze train, train ik mijn andere spieren ook mee maar ik bouw eerst een ondergrond op waar ik kan steunen
zodat mijn lichaam zich evenwichtig gaat beginnen opbouwen.
En zoals ik las in de beginners stickie,
maak het in feite niet uit als beginner voor een specialisatie te kiezen enerzijds als kracht of anderzijds al massa
En wat belangrijk is een deftig voedings-schema op te stellen zodat ik deze stoffen die ik opneem uit gezonde en rijke voedingsbronnen,
en zorgen dat deze mijn lichaam structureel opbouwen.
Dus met andere woorden;
het trainen van de rug en de benen is het begin en de rest komt wel.. =)
mvg
Quote: Ik ben het niet eens Hij
Niet Actief
Punten: 7701
Aangesloten: 15 Mei 2008
ik had niet gezien dat die rug ook niet ging trainen
ik zie dat je je al goed aan het inlezen bent, ik denk dat de meesten waaronder ik ook je zullen aanraden op te beginnen met kracht, het Starting Strenght schema van mark rippetoe bijvoorbeeld! sinds je een beginner bent, zal je hier veel voordelen uit halen.
-je leert alle grote compounds goed uit te voeren
-je maakt een hele goeie basiskracht (die je later goed kan gebruiken als je dan naar een massa gericht schema wil gaan)
-je zal zoiezo massa bijkomen omdat je een beginner bent (en mits een deftig voedingschema zal je heel goed aankomen)
"Each style has its own strengths and weaknesses. Do not allow your mind to play tricks on you."
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."
blog: http://www.bstrong.net/blog/1773
Je leest betrekkelijk goed.
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008
Je leest betrekkelijk goed.
Maar het zijn niet enkel benen en rug. Je moet je hele lichaam trainen,maar de nadruk ligt eerst op je benen, dan je rug, dan je schouders/borst , ...
Aan je biceps hoef je dus weinig of geen extra aandacht te besteden. Die spiergroep is zo klein en wordt al aardig onder handen genomen bij het trainen van de rug. Dat zorgt al voor een aardige groei. Een en ander ligt ook wat aan je genen, maar over het algemeen zal je wel merken dat de kleine spiergroepen verbazingwekkend goed mee groeien met de rest ook al train je ze niet expliciet.
In het begin kan je best een voedingsschema hanteren,maar na een tijdje weet je ongeveer wat je wanneer kan eten om goed bezig te zijn. Je leert ook hoe goed je met vetten en koolhydraten om kan en hoe je dat kan balanseren zodat je toch erg sterk wordt en je vetpercentage onder controle kan houden.
Mijn workout @ Workout Tracker
Een andere visie
Niet Actief
Punten: 3
Aangesloten: 19 Jun 2010
Dit is natuurlijk al een hele verandering op het vlak van gedachten.
Voordat ik hier kwam had ik zelf geen besef hoe belangrijk rug en benen zijn,
en dacht ik enkel aan biceps, triceps, borst en buik te trainen.
Nu besef ik heel goed welke richting ik moet opgaan voor succesvol te trainen.
Het gaat in het begin veel wikken en wegen zijn.
Maar ik heb al vlug eens een kijkje genomen op het boek van mark rippentoe,
en idd staan er al snel een paar handige schema's voor beginners,
dit helpt me ookal direct een stuk vooruit.
Nu nog zoeken voor een beginners voedingsschema,
en dan zijn we vertrokken =D
Dat voedingsschema moet je
Niet Actief
Punten: 6879
Aangesloten: 07 Feb 2009
Dat voedingsschema moet je zelf proberen te maken a.d.h.v. de beginnerssticky
Als je weet dat 's morgens je glycogeenvoorraad helemaal leeg is na een lange nacht, moet je die opvullen met simpele koolhydraten (oa fruit).
Ook snelle eiwitten zijn belangrijk in het ontbijt. En vlak voor het slapengaan lepel je een bak kwark (= platte kaas/franse kaas) uit
Quote: -1ste tip die ik je kan
Niet Actief
Punten: 49
Aangesloten: 28 Jul 2006
Als ik het goed begrijp zijn de reps het aantal keren dat je de oefening achter elkaar doet hé? Dus bij 3x10 is de 10 het aantal reps? Indien zo dacht ik altijd dat voor massa het gzewicht hoog en de reps laag moesten zijn en voor kracht de reps hoog en het gewicht laag (lager)?
Groeten.
'Life is not measured by the number of breaths we take,
but by the moments that take our breath away.'
net omgekeerd, om kracht bij
Niet Actief
Punten: 7701
Aangesloten: 15 Mei 2008
jep 3*10 = 3sets van 10 reps
net omgekeerd, om kracht bij te komen moet je ook zware gewichten tillen anders zal je niet sterker worden...
wil je meer volume dan moet je hoger gaan in reps, 8-12 zoals ik heb vermeld, maar als je te hoog in reps gaat ga je al meer op uithouding training (dan bedoel ik 15reps en hoger)
"Each style has its own strengths and weaknesses. Do not allow your mind to play tricks on you."
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog."
blog: http://www.bstrong.net/blog/1773
Quote: Dat voedingsschema moet je
Niet Actief
Punten: 2288
Aangesloten: 22 Jun 2009
Glycoleenvoorraad bevat zon 2000kcal. Hij is na een nacht wel wat leeg, maar niet compleet leeg.
Koolhydraten in de ochtend kunnen net zo goed de koolhydraten uit volkorenproducten of tafelsuikers zijn. Als je maar rekening houdt met de opnametijd; snelle eiwitten (dus enkel whey) en langzame koolhydraten werkt niet. Snelle koolhydraten + snelle eiwitten kan prima. Langzame eiwitten + langzame koolhydraten net zo.
Voor het slapen gaan wil je langzame eiwitten met zo min mogelijk koolhydraten. Vis, vlees of een casseine shake kan dus net zo goed.
Zijn weer een hoop verbeterpunten, Buel Be.
Klopt helemaal. Hoe groter de spiergroep en/of oefening is, hoe meer vrije testosteron je aanmaakt.
Bij een beenoefening komt er dus meer vrije testosteron vrij dan bij een tricep oefening. Bij een compound (bv de squat) komt er ook meer vrije testosteron vrij dan met een isolaat (bv leg curl).
Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself!