Huidige schema

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
Ingediend door Jona op Woe, 16/07/2008 - 12:04.

Ik heb opnieuw gewerkt aan een schema , ik denk dat het nu wel beter zit dan het vorige .
Graag reacties

MAANDAG

Borst
Pompen
Bench press
Dips
Dumbbell Pullover
Triceps
Dips
One Arm Triceps Extension ( dumbbell)
Skullcrushers

DINSDAG

Rug
Bent - over row
Supermans
Shrugs
Pull-Ups
Biceps
Hammer Curl
Dumbbell Curl

DONDERDAG

Benen
Calve Raise
Squat
Deadlift
Lunges
Onderarmen
Wrist roller
Wrist Curl

VRIJDAG

Schouders
Dumbell Press
Bent-Over Side Raise
Dumbell Side Raise
Buik
Crunch
Stomach Vacuum
Leg Raise
Dumbbell Side Bent

Mvg




tricep is eentje teveel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

tricep is eentje teveel eigenlijk

voor de rest vindt ik het er netjes uitzien !

wat is je set/reps ?

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



Quote: tricep is eentje teveel

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
rumble_in_the_jungle schreef:
tricep is eentje teveel eigenlijk

voor de rest vindt ik het er netjes uitzien !

wat is je set/reps ?

Bij crunches heb ik geen idee wat een goeie combinatie zou zijn van sets en reps Puzzled
MAANDAG

Borst
Pompen : 2 sets , in elke set zoveel als ik kan , 60 seconden tussen 2 sets
Bench press 5 x 5
Dips 3 x12
Dumbbell Pullover 5 x5
Triceps
One Arm Triceps Extension 4 x8
Skullcrushers 5 x5

DINSDAG

Rug

Bent - over row 4 x10
Shrugs 5 x5
Pull-Ups 5 x5
Supermans 5 x5
Biceps
Hammer Curl 5 x5
Dumbbell Curl 5 x5

DONDERDAG

Benen
Calve Raises 3 x12
Squat 5 x5
Deadlift : 5 x5
Lunges 3 x12
Onderarmen
Wrist roller : 3 x 12
Wrist Curl : 3 x 12

VRIJDAG

Schouders

Dumbell Press 5 x5
Bent-Over Side Raise 5 x5
Dumbell Side Raise 4 x 8
Buik
Crunch : ?
Leg Raise 5 x5
Dumbbell Side Bent 3 x12



het is beter een gelijke

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

het is beter een gelijke waarde voor alles te nemen

je doelstelling vastzetten en volgens de gekende waarden set/reps nemen

pompen tot je niet meer kan is ook niet goed . als je meer dan 40 maal kunt pompen na elkaar met je extra gewicht nemen ( schijf in een rugzak ofzo )

crunches is ook volgens het gewone set/reps : bijvoorbeeld 4 x 12

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



Quote: het is beter een gelijke

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
rumble_in_the_jungle schreef:
het is beter een gelijke waarde voor alles te nemen

je doelstelling vastzetten en volgens de gekende waarden set/reps nemen

pompen tot je niet meer kan is ook niet goed . als je meer dan 40 maal kunt pompen na elkaar met je extra gewicht nemen ( schijf in een rugzak ofzo )

crunches is ook volgens het gewone set/reps : bijvoorbeeld 4 x 12

Ach zo , dus bv. bij elke oefening 5 x5 .
Mijn doelstelling is vooral in kracht te trainen maar wat massa is ook welkom .
Ik kan maximaal zo 'n 35 maal pompen dus 2 x 35 is goed?



neen je mag niet zoveel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

neen je mag niet zoveel herhalingen doen , 35 is echt wel teveel

neem 3 x 10 of 5 x 5 en extra gewicht op de rug nemen .

en inderdaad alles 5 x 5 lijkt me dan de beste oplossing

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



Quote: neen je mag niet zoveel

Gast (niet geverifiëerd)
rumble_in_the_jungle schreef:
neen je mag niet zoveel herhalingen doen , 35 is echt wel teveel

neem 3 x 10 of 5 x 5 en extra gewicht op de rug nemen .

en inderdaad alles 5 x 5 lijkt me dan de beste oplossing

Okee , bedankt !



Quote: neen je mag niet zoveel

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
rumble_in_the_jungle schreef:
neen je mag niet zoveel herhalingen doen , 35 is echt wel teveel

neem 3 x 10 of 5 x 5 en extra gewicht op de rug nemen .

en inderdaad alles 5 x 5 lijkt me dan de beste oplossing

Okee , bedankt !



Wat Rumble zegt klopt, als

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Wat Rumble zegt klopt, als je teveel herhalingen kan moet je gewicht toevoegen/verhogen. Ik zou die tricepsoefeningen laten zoals ze waren, het is niet teveel volgens mij. Liever eentje minder bij Borst dan.

--




ik zelf zou 3 om 3 doen ,3

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

ik zelf zou 3 om 3 doen ,3 borst, 3 triceps...
je zegt je gaat voor kracht maar wat is dan de achterliggende gedachten van 5x5 supermans?



Goed punt. Moeten supermans

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Goed punt. Moeten supermans niet aangehouden worden? Bv. 30 seconden?

--




Ik bedoelde 5 x5 x 20" ,

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008

Ik bedoelde 5 x5 x 20" , sorry vergeten erbij te zeggen.



Is dat niet een beetje veel?

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Is dat niet een beetje veel? Daar ga je al snel tien minuten aan bezig zijn.

--




Quote: Ik bedoelde 5 x5 x 20" ,

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
JonaTheGame schreef:
Ik bedoelde 5 x5 x 20" , sorry vergeten erbij te zeggen.

Klinkt wat langdurig maar heb bij eerste ' training ' , voor ik een deftig schema had , bij bent - over row veel last gehad van mijn onderrug . Nu heb ik wat supermans voor deze oefeningen gedaan en het hielp.



Had daar ook een beetje last

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Had daar ook een beetje last in het begin maar was snel over. Je core trainen is wel belangrijk ja. Doe Supermans, Deadlifts, Hyperextensions,... Alleen niet overdrijven Smiling , zo 10 minuten Supermans doen lijkt me wat saai.

--




onderrug blijft vaak een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

onderrug blijft vaak een rotpunt, vandaag zelf goodmornings getraind en voel mn onderrug ook wel hoor ,maar het is ff doorzetten..



een zéér goede oefening

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

een zéér goede oefening voor de core te trainen is "the plank"

echt de eerste 30 seconden stelt die oefening niks voor maar je moet eens 3 x 1 minuut doen Eye-wink

kleine uitleg voor the plank ;

je plaats je lichaam zoals je een push up zou beginnen ( rug mooi recht )

maar in plaats van op je handen te steunen , steun je op de ellebogen en de voorarmen in een recht lijn met je lichaam op de grond .

deze positie 1 minuut aanhouden dan 60 sec rust x 3

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



is prima buikspieroefening

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

is prima buikspieroefening



De plank is wellicht één

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

De plank is wellicht één van de beste oefeningen voor beginners om onderrugblessures te voorkomen. Gevorderden zou ik eerder ab rolls (heeft wel wat weg van de plank), dragon flags, ... aanraden.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: De plank is wellicht één

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
Muay Thai schreef:
De plank is wellicht één van de beste oefeningen voor beginners om onderrugblessures te voorkomen. Gevorderden zou ik eerder ab rolls (heeft wel wat weg van de plank), dragon flags, ... aanraden.

Heb het onlangs geprobeerd als voorbereiding op de bent - over rows en werkt inderdaad, bedankt.
Is mijn schema verder in orde ? Is de volgorde van de oefeningen per spiergroep goed?
P.s. Ik heb besloten om voor alles 4 x8 te nemen , zodat er evenveel kracht - als massa training is . Is er behalve dan de tijd tussen de verschillende sets nog dingen die aangepast moeten worden?



Quote: Quote: De plank is wellicht één

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005
JonaTheGame schreef:
P.s. Ik heb besloten om voor alles 4 x8 te nemen , zodat er evenveel kracht - als massa training is . Is er behalve dan de tijd tussen de verschillende sets nog dingen die aangepast moeten worden?

Dat 'evenwicht' is anders dan jij het je voorstelt. Eye-wink Zeker, een beginner zal van die rep range zowel sterker als groter worden, dus voorlopig zit je redelijk goed. Maar naarmate je verder gevorderd bent, zal het voor kracht steeds belangrijker worden dat je de grote compoundbewegingen met relatief weinig reps (1-5) traint. Aparte spieren kan je dan echter niet meer zoveel sterker maken door lage reps en deze hebben meer behoefte aan hypertrofie.

Je kan die rep-range de komende maanden best zo houden, geen enkel probleem. Maar als je komt vast te zitten, hetzij qua kracht, hetzij qua spiervolume, dan zal je respectievelijk de reps van de compounds moeten laten dalen of het algemene volume omhoog heisen.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: Quote: Quote: De plank is wellicht één

star star star
Niet Actief
Punten: 121
Aangesloten: 13 Jul 2008
Muay Thai schreef:
JonaTheGame schreef:
P.s. Ik heb besloten om voor alles 4 x8 te nemen , zodat er evenveel kracht - als massa training is . Is er behalve dan de tijd tussen de verschillende sets nog dingen die aangepast moeten worden?

Dat 'evenwicht' is anders dan jij het je voorstelt. Eye-wink Zeker, een beginner zal van die rep range zowel sterker als groter worden, dus voorlopig zit je redelijk goed. Maar naarmate je verder gevorderd bent, zal het voor kracht steeds belangrijker worden dat je de grote compoundbewegingen met relatief weinig reps (1-5) traint. Aparte spieren kan je dan echter niet meer zoveel sterker maken door lage reps en deze hebben meer behoefte aan hypertrofie.

Je kan die rep-range de komende maanden best zo houden, geen enkel probleem. Maar als je komt vast te zitten, hetzij qua kracht, hetzij qua spiervolume, dan zal je respectievelijk de reps van de compounds moeten laten dalen of het algemene volume omhoog heisen.

Okee , zal ik op letten . En moet er nog wat veranderd worden aan de volgorde van de oefeningen per spiergroep?



Squat en deadlift dienen al

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Squat en deadlift dienen al eerste uitgevoerd te worden...

In het algemeen geldt dat hoe complexer en groter de oefening, hoe meer prioriteit deze krijgt.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



niet mee eens, het is juist

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

niet mee eens, het is juist goed de volgorde van je oefeningen regelmatig door elkaar te gooien!
blijven prikkelen heren!



Akkoord, nieuwe stimulansen

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Akkoord, nieuwe stimulansen zijn een must, maar ik zou toch niet een hele training doen en dan op het einde nog eens gaan Squatten of Benchen.

Naast de volgorde van oefeningen kan je ook op andere manieren stimulansen geven: meer gewicht, andere rep/set indeling, snelheid, rusthoeveelheid,...

--




waarom zou je niet een keer

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

waarom zou je niet een keer de squat als laatst doen??ondanks dat het een belangrijke oefening is, kan het helemaal geen kwaad hoor.
het gaat niet om de gewichten die je er op legt, maar om de uitvoering,dus die moet aan begin van de training net zo correct zijn als aan het einde..dus geen probleem.

rusthoeveelheid kan je rekening mee houden, maar bedenk dat het ook zijn weerslag heeft op je doel



Van rusthoeveelheid bedoel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008

Van rusthoeveelheid bedoel ik eens wat minder proberen nemen in het geval van hypertrofietraining. Of supersets, dropsets e.d. Genoeg mogelijkheden.

--




o ja..er is heel erg veel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 1684
Aangesloten: 31 Mei 2005

o ja..er is heel erg veel mogelijk ,ook de volgorde aanpassen



Quote: o ja..er is heel erg veel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 4480
Aangesloten: 06 Apr 2008
spinninglady schreef:
o ja..er is heel erg veel mogelijk ,ook de volgorde aanpassen

Zover waren we al dacht ik? Smiling

--




Het doel van TS is kracht.

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Het doel van TS is kracht. Het zou dus spijtig zijn de oefeningen die de grootste krachttoename induceren met minder dan maximale weerstand uit te voeren (wegens vermoeid van eerdere oefeningen).
Als er stagnatie optreedt, is het in de eerst plaats tijd om het volume van de training op te voeren en om nieuwe oefeningen te introduceren. In latere stadia kan er begonnen worden met periodiseren.

Als je voornamelijk op hypertrofie traint, en kracht je niet veel kan schelen, kan je wel eens meer complexe oefeningen aan het einde van je training uit voeren...

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot