Mythe of realiteit?

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009
Ingediend door DN op Vrij, 04/12/2009 - 21:07.

M'n vader is daar weer met z'n mythes over krachtsport en groei. Dat KT de groei ophoudt is natuurlijk je reinste onzin. Ditmaal echter beweert hij dat het heffen van zware gewichten schadelijk is voor de ruggenwervel, dat lijkt me niet ondenkbaar. Maar hij beweert ook dat kinderen/jongeren daardoor extra kwetsbaar zijn doordat de botten nog niet volledig volgroeid zijn. Indien er zich niet onmiddelijk complicaties voordoen, zal ik toch nog op latere leeftijd problemen krijgen. Dit alles lijkt me ondenkbaar indien een goede techniek wordt nagestreefd, toch wil ik graag jullie mening horen. Hoe groot zijn de risico's en welke factoren spelen een rol?


--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



Door gewichten te heffen

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 22 Jan 2009

Door gewichten te heffen verander je de structuur van je botten toch helemaal niet.
Je verstevigt de spieren die omtrend je beenderstructuur zitten.

Voor specifiekere verklaring, laat ik het aan meer ervaren leden.



Onvolgroeide botten zijn

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Onvolgroeide botten zijn wellicht minder sterk dan volgroeide (hoewel ze ook meer flexibel zijn en blijvende schade wel minder zal voorkomen). Maar het is niet aan te raden met slechte techniek te trainen, of je nu volgroeid bent of niet.

Doe je lifts correct (i.e. koop Starting Strength: Basic Barbell Training en leer de lifts correct) en je wervelkolom zal veel meer aankunnen. Doe ze verkeerd, en loop het risico een ernstige blessure op te lopen. Maar gezond verstand is hier een vrij krachtige tegengif voor zulke praktijken.

Blessures van botten zelf komen overigens zeer zelden voor. Meestal gaat het over spierblessures (zelden erg) of ligament-/peesblessures (vervelend).

Je wervelkolom beschermen is een kwestie van je wervelkolom recht en heel stabiel houden tijdens de lift. En is een deel van 'met correcte techniek liften'.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Misschien staan je ouders er

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 15282
Aangesloten: 19 Jan 2007

Misschien staan je ouders er beter voor open als je kan trainen onder begeleiding van iemand met ervaring? Op jezelf de juiste technieken aanleren, is uiteraard altijd moeilijker dan als er iemand bij is die je op het moment zelf kan helpen. Misschien eens kijken of er iemand bij je in de buurt woont en daar bij trainen of in een (goeie) gym.



Bij verkeerde uitvoering

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2288
Aangesloten: 22 Jun 2009

Bij verkeerde uitvoering heeft hij wel gelijk dat het slecht is (gewrichten). Gelukkig moet je het daarvoor wel heel bont maken. Dat is wel een van de redenen waarom iedereen hamert op goede uitvoering.

Bijvoorbeeld; een verkeerde squat kan slecht zijn voor je knieën, maar een goede squat is juist goed voor je knieën omdat een goed ontwikkelde spier de knieën ontlast (ik had vroeger zelf ook veel last van mn knieën, dokter zei zelfs dat ik niet meer mocht fietsen enzo. Na goede uitvoering en tijdelijk glucosamine heb ik nergens meer last van).

--

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself!



Quote: Misschien staan je ouders er

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009
MT schreef:
Blessures van botten zelf komen overigens zeer zelden voor. Meestal gaat het over spierblessures (zelden erg) of ligament-/peesblessures (vervelend).

Ligamentblessures, dat bedoelde ik eigenlijk.

Woopy schreef:
Misschien staan je ouders er beter voor open als je kan trainen onder begeleiding van iemand met ervaring? Op jezelf de juiste technieken aanleren, is uiteraard altijd moeilijker dan als er iemand bij is die je op het moment zelf kan helpen. Misschien eens kijken of er iemand bij je in de buurt woont en daar bij trainen of in een (goeie) gym.

Geen goede gym in de buurt, ik heb wel leerkrachten sport met een degelijke opleiding in de familie die ongetwijfeld ook aan krachtsport doen. Ga daar eens navragen.

***

Mijn vader krijgt wekelijks patiënten binnen met ligamentblessures wat bij hem de indruk opwekt dat dit tamelijk vaak voorkomt, maar ik mag dus besluiten dat dit eerder zeldzaam is indien er voldoende aandacht wordt besteed aan de techniek? Hiertoe zal ik trachten geregeld oefeningen te filmen uit mijn trainingen opdat jullie die kunnen opvolgen en ik zal zien wat ik kan regelen met ervaren toezicht.

--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



Tja, dat is natuurlijk een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 15282
Aangesloten: 19 Jan 2007

Tja, dat is natuurlijk een vrij kromme redenering van je vader. Hij is dokter, dus nogal logisch dat hij veel zo'n mensen tegenkomt. Hij zou dan ook kunnen besluiten dat mensen constant ziek zijn, als je ziet wat er dagelijks bij hem over de vloer komt Sticking out tongue



Reacties van mensen die op

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2288
Aangesloten: 22 Jun 2009

Reacties van mensen die op een opleiding voor sport/fitness zitten, zijn over het algemeen ook niet goed.
Kijk maar eens rond in menig gym, meeste mensen die uit een fitness opleiding leren mensen totaal verkeerde oefeningen aan.

--

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself!



Quote: Reacties van mensen die op

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005
Patricia schreef:
Reacties van mensen die op een opleiding voor sport/fitness zitten, zijn over het algemeen ook niet goed.
Kijk maar eens rond in menig gym, meeste mensen die uit een fitness opleiding leren mensen totaal verkeerde oefeningen aan.

Klopt. En meestal is dat geeneens slecht bedoeld.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Krachttraining is niet

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 499
Aangesloten: 03 Dec 2008

Krachttraining is niet slecht voor een opgroeiend kind, maar je moet toch niet voluit gaan volgens mij, je hebt nog altijd die fameuze groeischijven, als je die kwetst dmv te grote druk/kracht kan je wel eens een probleem krijgen met je groei.
Anderzijds kan je door 'lichtere' krachttraining je groei zelfs wat stimuleren Sticking out tongue



De klappen die je knieën

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2288
Aangesloten: 22 Jun 2009

De klappen die je knieën krijgen na ee sprong, zijn ook veel groter dan de klappen die je knieën krijgen van een zware squat. Goed uitgevoerd is het zelfs goed daarvoor ipv slecht.

--

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself!



Quote: De klappen die je knieën

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 341
Aangesloten: 04 Jun 2009
Patricia schreef:
De klappen die je knieën krijgen na ee sprong, zijn ook veel groter dan de klappen die je knieën krijgen van een zware squat. Goed uitgevoerd is het zelfs goed daarvoor ipv slecht.

Helemaal mee eens, toch blijf ik mensen advieseren om veiligheidsmiddelen zoals een riem en knee wraps te gebruken. Riem boven de 120kg knee wraps boven de 150kg. Deze maken je niet sterker maar beschermen wel.

--

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't!

Mijn log: http://www.bstrong.net/blog/2431



Knee wraps kunnen toch wel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 15282
Aangesloten: 19 Jan 2007

Knee wraps kunnen toch wel een hoop kilo's schelen?



Quote: Quote: De klappen die je knieën

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2288
Aangesloten: 22 Jun 2009
TURO schreef:
Patricia schreef:
De klappen die je knieën krijgen na ee sprong, zijn ook veel groter dan de klappen die je knieën krijgen van een zware squat. Goed uitgevoerd is het zelfs goed daarvoor ipv slecht.

Helemaal mee eens, toch blijf ik mensen advieseren om veiligheidsmiddelen zoals een riem en knee wraps te gebruken. Riem boven de 120kg knee wraps boven de 150kg. Deze maken je niet sterker maar beschermen wel.

Idd. Voorkomen is beter dan genezen.

--

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself!



Quote: Quote: De klappen die je knieën

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009
TURO schreef:
Patricia schreef:
De klappen die je knieën krijgen na ee sprong, zijn ook veel groter dan de klappen die je knieën krijgen van een zware squat. Goed uitgevoerd is het zelfs goed daarvoor ipv slecht.

Helemaal mee eens, toch blijf ik mensen advieseren om veiligheidsmiddelen zoals een riem en knee wraps te gebruken. Riem boven de 120kg knee wraps boven de 150kg. Deze maken je niet sterker maar beschermen wel.

Zover ben ik natuurlijk nog niet.

--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



Mt stuurde mij een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3278
Aangesloten: 08 Jul 2009

Mt stuurde mij een intressant stukje over het dragen van een riem tijdens squaten pressen etc.

Het zou je je juist sterker maken om met een riem te squatten en pressen omdat je je buikspieren harder tegen de riem aanspant ofzoiets.

wil je meer weten: www.70sbig.com

--

À good training makes my Day!



Quote: Quote: De klappen die je knieën

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 447
Aangesloten: 03 Feb 2003
TURO schreef:
Patricia schreef:
De klappen die je knieën krijgen na ee sprong, zijn ook veel groter dan de klappen die je knieën krijgen van een zware squat. Goed uitgevoerd is het zelfs goed daarvoor ipv slecht.

Helemaal mee eens, toch blijf ik mensen advieseren om veiligheidsmiddelen zoals een riem en knee wraps te gebruken. Riem boven de 120kg knee wraps boven de 150kg. Deze maken je niet sterker maar beschermen wel.

Leg uit waarom een riem en wraps bescherming bieden? ?

Riem zorgt voor grotere activatie van de erector en wraps kunnen de compressie in het gewricht verhogen waardoor extra slijtage optreed.

Riem en wraps zijn ook geen veiligheidsmiddelen, maar middelen die het mogenlijk maken meer gewicht te hanteren dan wat (op dat moment) fysiek mogenlijk is.

Waarom trouwens 120 en 150kg? Waarom bv niet 110 en 140? of 130 en 160?

--

As you are now, I once was.
As I am now, you'll never be

The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I



Quote: Mt stuurde mij een

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 447
Aangesloten: 03 Feb 2003
spierbal x schreef:
Mt stuurde mij een intressant stukje over het dragen van een riem tijdens squaten pressen etc.

Het zou je je juist sterker maken om met een riem te squatten en pressen omdat je je buikspieren harder tegen de riem aanspant ofzoiets.

wil je meer weten: www.70sbig.com

Een goede riem (dus niet zo'n goedkoop BB riempje) zorgt voor extra intra-abdominale druk waardoor je wervelkolom extra gesteunt wordt.

--

As you are now, I once was.
As I am now, you'll never be

The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I



Quote: Knee wraps kunnen toch wel

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 447
Aangesloten: 03 Feb 2003
Woopy schreef:
Knee wraps kunnen toch wel een hoop kilo's schelen?

Maar kunnen ook je knieën slopen.

Tenzij je doel zoveel mogenlijk gewicht verplaatsen is gewoon zonder blijven trainen.

--

As you are now, I once was.
As I am now, you'll never be

The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I



Revolution schreef: M'n

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 447
Aangesloten: 03 Feb 2003
Revolution schreef:
M'n vader is daar weer met z'n mythes over krachtsport en groei. Dat KT de groei ophoudt is natuurlijk je reinste onzin. Ditmaal echter beweert hij dat het heffen van zware gewichten schadelijk is voor de ruggenwervel, dat lijkt me niet ondenkbaar. Maar hij beweert ook dat kinderen/jongeren daardoor extra kwetsbaar zijn doordat de botten nog niet volledig volgroeid zijn. Indien er zich niet onmiddelijk complicaties voordoen, zal ik toch nog op latere leeftijd problemen krijgen. Dit alles lijkt me ondenkbaar indien een goede techniek wordt nagestreefd, toch wil ik graag jullie mening horen. Hoe groot zijn de risico's en welke factoren spelen een rol?

http://www.knkf.nl/media/files/KrachttrainingJuli.pdf

--

As you are now, I once was.
As I am now, you'll never be

The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I